25 maj, 2007

Lyssnat på vecka 20

The Tough Alliance
Efter att ha hört First Class Riot förstod man att det var något stort på gång. Detta kan mycket väl vara det jag förknippar med sommaren 2007, på samma sätt som sommaren 2005 till stor del tillhörde TTA.

Rufus Wainwright
Nytt från Rufus och det är stundtals riktigt bra. Förutom singel "Going to a town" är "Between my legs" och "Slideshow" mina favoriter. Längtar tills hans spelning på Accelerator om några veckor.

Maps
Maps består tydligen av en kille från Northampton och har precis kommit ut med ett debutalbum "We Can Create". Riktigt bra är det iallafall och Accelerator blir den första spelningen för dem i Sverige.

Shout Out Louds
Jag får bli tvungen att skippa Siesta även detta året. Shout Out Louds skulle spela och massa andra sevärda artister främst från Sverige. Men kören jag sjunger i har konsert på lördag så då får man skippa allt vad festivaler heter.

Pela
Jag har verkligen fastnat för en av låtarna på Pelas album "Anytown Graffiti", nämligen "Waiting on the stairs". Det är lätt en av årets bästa låtar hittills.

Miss Li
Jag kommer att få flera tillfällen att få se och höra Liss Li i sommar. Men jag tänkte ändå se henne ikväll på Debaser. För jag tror att det kan bli värsta grymma grejen. The Prom heter klubben och man får väl se till att klä sig lite balaktigt.

17 maj, 2007

Eurovisonsschlagern 2007

Jag gjorde min egen topp 19 eurovisionsschlagerlista. Inom parantes är hur de placerade sig i tävlingen.

1. Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai (Ukraina) (2)
2. Marija Serifovic - Moltiva (Serbien) (1)
3. Koldun - Work Your Magic (Vitryssland) (6)
4. Les Fatals Picards - L'amour à la Francaise (Frankrike) (22)
5. Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Water (Bulgarien) (5)
6. Sopha - Visionary Dream (Georgien) (12)
7. Roger Cicero - Frauen Regier'n Die Welt (Tyskland) (19)
8. The Ark- The Worrying Kind (Sverige) (18)
9. DQ - Drama Queen (Danmark) (ej till final)
10. Eirikur Hauksson - Valentine Lost (Island) (ej till final)
11. Evridiki - Comme Ci Comme Ca (Cypern) (ej till final)
12. D'Nash - I Love You Mi Vida (Spanien) (20)
13. Hanna - Leave Me Alone (Finland) (17)
14. Hayko - Anytime You Need Me (Armenien) (8)
15. DJ Bobo - Vampires Are Alive (Schweiz) (ej till final)
16. Kenan Dogulu - Ske It Up Shekerim (Turkiet) (4)
17. Sarbel - Yassou Maria (Grekland) (7)
18. Bonaparti LV - Questa Notte (Lettland) (16)
19. Todomondo - Liubi, Liubi, I Love You (Rumänien) (13)

Festivalsommar

Det bästa med sommaren måste ändå vara alla festivaler. Och man vill besöka så många som möjligt. Dessa har jag planerat in sommaren 2007:

SheMusic-festivalen (14 juni, Debaser, Malmö)
Jag jobbade på den förra året och den hade väldigt få besökare. Men den är ändå tilbaka detta året och jag hoppas att det går bättre nu. De har tex bokat Oh Laura och det verkar ju lovande.

Accelerator (29-30 juni, Frescati, Stockholm)
De har faktiskt helt sjukt bra bokningar. Bright Eyes, Jamie T, Modest Mouse, Rufus Wainwright, Tokyo Police Club, TV on the Radio, CSS, The Maccabees, Peter Bjorn and John, Junior Boys, Interpol.

Roskildefestivalen (5-8 juli)
Jag har ännu inte köpt biljett men fömodligen drar jag till Roskilde. De har ju ändå en del intressanta bokningar, Arcade Fire, Arctic Monkeys, Björk, Cold War Kids, The Killers, Klaxons, Mika, Muse, Peter Bjorn and John.

Arvikafestivalen (12-14 juli)
Även arvikafestivalen har en hel del bra bokningar och biljett är redan inhandlad. Bloc Party, Patric Wolf, Mates of States, The Magic Numbers, Shout Out Louds, Scissors Sisters, Juvelen, The Ark, Hot Chip, Mando Diao.

Emmabodafestivalen (26-28 juli)
Jag tror jag drar till Emmaboda i år igen, och har chans att se Of Montreal, Shout Out Louds, Xiu Xui, Miss Li, Detektivbyrån, Familjen, My Darling You, Samuraj Cities. Och många andra band som jag inte har koll på.

Way Out West (10-11 augusti, Göteborg)
Jo det är lite väl dyrt kan tyckas (1200kr) och de har inte de bästa bokningarna men ändå mycket jag vill se. Architectures in Helsinki, CocoRosie, Malajube, Mika, Regina Spector, Salem Al Fakir, Shout Out Louds, Säkert!, The Go! Team, The Hives.

Kulturkalaset (14-19 augusti, Göteborg)
Man har inte hört speciellt mycket om detta evenemang som ska ersätta Göteborgskalaset men hoppas på en del bra bokningar. Den enda jag vet om är Måns Zelmerlöw.

Malmöfestivalen (17-24 augusti)
Malmöfestivalen är given, det är gratis och det brukar alltid finnas mycket konserter. Hittlills har de bl.a. bokat Klaxons, Salem Al Fakir, Timbuktu, Sahara Hotnights.

15 maj, 2007

Lyssnat på vecka 18

Good Shoes
Får se om det kommer något tillfälle att få se dem.

Fields
Fields är ett av de banden som Peanut har tipsat om. Och jag kan verkligen rekommendera dem.

Loney, Dear
Jag var och såg Loney, Dear på Debaser den 5 maj. Hoppas på fler tillfällen i sommar för musiken är underbar.

Björk
Jag har egentligen aldrig lyssnat på Björk men har ändå sett fram emot hennes nya skiva, Volta. Hon är en av de mest intressanta artisterna som är bokade till Roskildefestivalen i år.

Shout Out Louds
Jag lyssnade mycket på Shout Out Louds för några år sedan och nu är de aktuella med ett nytt album, Our Ill Wills.

Arctic Monkeys
Arctic Monkeys har fått riktigt bra betyg för sin nya album. Mina favoriter från skivan är Brianstorm, 505 och Flourescent Adolescent.

Of Montreal
Även Of Montreal spelade under öppningshelgen på Debaser. Det var helt fantastiskt. Dessutom var Musikbyrån där och filmade så får se när det kommer att sändas.

Menomena
Ett band från USA som släppte sitt andra album, Friend and Foe, tidigare i våras. De kommer till Way Out West i Göteborg i Augusti.

14 maj, 2007

Lyssnat på vecka 17

Arctic Monkeys
Så har de släppt sitt andra album, Favorite Worst Nightmare. Jag giller verkligen Arctic Monkeys, och även den här skivan låter väldigt mycket Arctic Monkeys. De kommer till Roskilde och även om de inte är speciellt imponerade live så kommer jag definitivt se dem.

Maximo Park
Deras debutalbum kom 2005. Jag har sett fram emot deras nya album.

Andrew Bird
Jag har inte hört talas om Andrew Bird förrän jag läste om honom i senaste Sonic. Men jag var tvungen att köpa albumet.

The Domus
Kommer inte ihåg hur jag först hörde talas om The Domus, men jag blev tillräckligt nyfiken på dem sa att jag skaffade albumet.

Good Shoes
Nytt band från England.

Bright Eyes
Ett nytt album från Bright Eyes och det är riktigt bra.

Midlake
Jag såg Midlake på KB för några veckor sedan. Nu hade jag lyssnat in mig betydligt bättre på deras skiva än förra gången jag såg dem på Emmaboda så det var riktigt kul att se dem. Många otroligt bra låtar har de gjort.