29 maj, 2006

Popagandas andra dag

Detta såg jag den andra dagen av Popaganda:

Lonely, Dear
Jag trodde inte att jag hade hört dem förut men kände igen några av låtarna.

Lo-Fi-Fnk
Svårt att stå still

David & the Citizens
Jag har sett David själv förut men aldrig hela bandet

New Young Pony Club
Musik från London. Jag älskar London, åker dit imorgon.

Frida Hyvönen
Har lite svårt för henne.

The Embassy
Har velat se dem ett tag nu och jag gillar deras senaste skiva.

Le Sport
Sist på kvällen och det var verkligen fest när de spelade Tell no one about tonight.

Musiken på gayställen

Förutom att vara på Popaganda i helgen levde jag även gaylivet i Stockholm. Och eftersom detta är en musikblogg så måste jag passa på att kommentera musiken på alla gayställen. Jag kan inte sluta förundras över varför det alltid ska spelas så mycket schlager. Tycker verkligen folk om det så mycket?

Fast nu var det ändå ganska kul eftersom det nyss har varit schlagerfestival och det har kommit många nya låtar. Några nya favoriter på dansgolvet var Rumäniens bidrag Tornero och Islands bidrag Congratulations.

Fast vill man gå på gayställe utan att behöva höra schlagermusik kan man gå till Tomboy på Bodoni i Malmö. Den alternativa gayklubben.

26 maj, 2006

Popagandas första dag

Popaganda är nästan som en riktig festival. Enda skillnaden är att jag istället för tält bor i en lägenhet 10 minuter ifrån festivalområdet. Men festivalkänsla fick jag iallfall.

Detta såg jag första dagen:

I'm from Barcelona
Jag har sett dem tidigare och det är verkligen kul att se dem men det kan bli lite tröttsamt ibland när de måste klä ut sig och hitta på massa spex på scenen hela tiden.

Tunng
Ett band från England som jag inte hört tidigare men som faktiskt var riktigt bra. Folkrock med lite elektroniska inslag. Detta måste jag verkligen lyssna mer på.

Henrik Berggren
Sångaren i Broder Daniel som nu ensam står på scenen med en akustisk gitarr och spelar Broder Daniel låtar. Väldigt fint men lite tröttsamt. Varje låt presenterades som att den här låten handlar om riktiga problem. Men jag älskar ju Broder Daniel.

Mr Suitcase
Jag har ju läst hans blogg ganska mycket och jag gillar flera av hans remixar. Men den största anledningen till att jag såg honom var att det var inomhus och jag var så frusen. Men det var bra ändå.

Final Fantasy
Han har gjort ett av förra årets bästa album. En kille med fiol från Kanada. Helt fantastiskt vackert och det bästa är att han släppte sitt nya album förra veckan så jag vet ju vad jag ska lyssna på när jag kommer hem.

Mew
Detta band från Danmark är nog det band jag lyssnat mest på det senaste året. Speciellt deras senaste album från förra året som jag tycker är helt fantastiskt. Så jag hade verkligen sett fram emot den här spelningen och det hade många andra också. Det blev mycket hoppandes framför scenen.

C.Aarmé
Ett band som jag bara har hört talas om men har varit nyfiken på. Punk som man blir glad av.


Nu ska jag iväg och se mer av Stockholm innan festivalen drar igång igen senare idag.

12 maj, 2006

Snart är det dags för Popaganda

Nu verkar de flesta banden till Popaganda vara klara. Och det ser verkligen ut som det kommer bli en toppenfestival. Mest ser jag fram emot att få se Final Fantasy, David & the Citizens, Le Sport, The Embassy, Henrik Berggren, C.Aarmé, Hets, The Concretes och The Whitest Boy Alive. Och så klart Mew. Äntligen kommer jag att få se dem.

10 maj, 2006

Bästa albumen hittills i år

Det har faktiskt redan gått mer än en tredjedel av 2006. Därför känner jag för att göra en liten summering av de skivor från detta året som jag tycker har varit bäst. Utan direkt inbördes ordning.

Arctic Monkeys - Whatever people say I am that's what I'm not
Belle & Sebastian - The life pursuit
The Strokes - First impression on earth
Mystery Jets - Making Dens
Band of Horses - Everything all the time
Josh Rouse - Subtitulo
Sandy Mouche - And poems for the unborn
Liars - Drum's not dead
Merz - Loveheart
Mogwai- Mr Beast
Television Personalities - My dark places
The Infadels - We are not the infadels
The Knife - Silent Shout
The Radio Dept - Pet Grief
The Kooks - Inside in inside out

Och så några andra som också är bra:

Essex Green- Cannibal sea
Danko Jones - Sleep is enemy
Euros child - Chops
Graham Coxon- Love travels at illegal speed
Morrissey - Ringleader of the Tormentors
Timo Räisänen - I'm Indian
Yeah yeah yeah - Show your bones
Tiga - Sexor
Racontours - Broken boy soilders