14 mars, 2007

Dessa killar från Idol...

Det finns några saker som jag tänker säga utan att skämmas. För det första att jag älskar låten "Tokyo" med Danny, han från Idol 2006. Förra säsongen av Idol var den första jag följde och herregud vad jobbigt det var när Danny röstades ut. Det är ingen överraskning att han nu har fått skivkontrakt och släppt sin första singel,Tokyo, som är hur bra som helst. Gaydisco när den är som bäst. Det är betydligt roligare än tråk-rock med Eric eller Markus.

Jag älskar Melodifestivalen. Speciellt i år med Kristian Luuk som programledare. Och efter att varken Magnus Uggla ellerMagnus Carlsson gick till final, var Måns Zelmerlöw min favorit i finalen. Ännu en sångare från Idol. Men jag kan inte rå för att jag inte kan sluta lyssna på han låt "Cara mia".

13 mars, 2007

Patrick Wolf - The Magic Position

Jag tror ingen annan kan beröra mig så mycket som Patrick Wolf. Jag minns när jag första gången hörde hans förra skiva och jag fastnade direkt för hans musik. Nu har jag äntligen fått hans nya skiva. Den var klar redan i somras och jag har väntat på den ända sedan dess. Jobbigt när man även behöver vänta flera veckor efter att den har släppts på att de ska skicka hem den, men nu har jag den iallafall äntligen.

Efter att ha lyssnat på den några gånger så kan jag säga att han har lyckats igen. Jag känner så starkt för hans musik för att den berör mig så mycket. Jag fällde t.o.m några tårar när jag lyssnade på "Augustine" som jag anser är den bästa låten på skivan varav han sedan sjunger "and now come the tears". Varenda låt är helt fantastisk. Jag vill inte att det ska gå över, jag vill fortsätta att vara i detta tillståndet. Det är ju därför jag lyssnar på musik, det är inte ofta man får uppleva det så starkt men ibland så händer det. Det har redan släppts mycket bra musik i år men jag undrar om någon kan slå Patrick Wolf.

07 mars, 2007

Nya släpp till Arvikafestivalen

Jag har redan nu bestämt mig för att åka till Arvikafestivalen i sommar. Patick Wolf har varit klar ett tag och jag skulle kunna åka dit bara för att få se honom. Men nu släpper de namn som Bloc Party och Mates of States och jag känner att jag inte har något annat val än att åka dit i sommar. Jag har varit där totalt fem gånger om jag minns rätt, dock ej förra året.

05 mars, 2007

Lyssnat på vecka 9

Kaiser Chiefs - Yours truly angry mob
Så har äntligen uppföljaren till deras debutalbum "Employment" släppts. Jag älskade verkligen deras förra album. Och efter att ha lyssna några gånger är jag inte besviken. Det är ändå ett gott tecken att man vill lyssna på skivan om och om igen.

The Kooks
Som sagt så gjorde The Kooks förra årets partyplatta.

Modest Mouse - We were dead before the ship even sank
Detta album har jag sett fram emot en tag nu. Specielt efter att ha hört "Dashboard" som är en av de bästa låtarna jag har hört i år.

The Arcade Fire
Deras nya album blir faktiskt bara bättre och bättre. Det kan bli hur bra som helst.

The Libertines
Om jag tänker efter skulle jag nog kunna säga att Libertines är mitt favoritband.

Lyssnat på vecka 8

Apples in Stereo
Efter att ha hört några fåtal låtar från deras nya album och efter att ha läst recensionen i The Cricket var jag tvungen att skaffa hela albumet.

The Arcade Fire
Nu är det inte många veckor kvar tills jag ska se dem i Köpenhamn.

Mika
Först var jag lite skeptisk till Mika, men efter att ha lyssnat på hans album var jag fast. Jag har dessutom insett att jag är svag för falsett. Jag skulle gärna se honom i Köpenhamn om en månad.

Loney, Dear
Deras nya skiva, Loney, Noir, som jag ännu inte har lyssnat på har getts ut på samma skivbolag som The Shins i USA. Jag såg dem förra året på Popaganda och hoppas att de spelar här i Sverige någongång i framtiden. Popaganda, den underbara gratisfestivalen på universitetsområdet i Stockholm, som har varit ett av årets höjdpunkter kommer inte bli av detta året. Den kanske aldrig mer blir av. Jag är faktiskt riktigt besviken.