30 augusti, 2006

Nu är det höst igen...

Då var alltså sommaren över. Och även om den har varit underbar så längtar jag ändå till hösten och att få komma igång med sitt vanliga liv igen. Kören börjar på måndag och jag ska idag iväg och testa ett nytt ställe med Thaiboxning. Men om man ska summera sommaren så har den till stor del bestått av festivaler. Jag har aldrig förut varit på så många festivaler under en säsong.

Det började med popaganda i slutet av maj. Gratis och massa bra artister. Sedan åkte jag till London och såg East 17 och Guillemots. Sedan var det Roskilde som måste anses vara höjdpunkten denna sommar. Jag kommer definitivt åka tillbaka dit nästa år. Veckan efter Roskilde var jag på endagsfestivalerna Accelerator och SheMusic. I slutet av juli var jag en runda på Möllevångsfestivalen i Malmö. Det är första gången de har denna festival med mestadels lokala band från Malmö. Sedan åkte jag iväg på Emmabodafestivalen. Mycket mycket bra att se.Sommaren avslutandes med en hel vecka Malmöfestival. Varför är det inte festival hela tiden?

Detta har resulterat i att jag har sett ca 90 spelningar denna sommar.

Det är en festival i Stockholm i helgen Popdakar som är väldigt lockande. The Russian Futurist är där men jag struntar i det . Måste spara mina pengar.

Men nu väntar hösten med klubbspelningar istället. Essex Green och Camera Obscura samma kväll. Det ser jag fram emot. Och Mando Diao. Och Hidden Cameras kommer hit. Det ser jag verkligen fram emot. Sen kan man ju alltid åka till Köpenhamn. Där kan man i höst se Keane, Tapes 'n Tapes och The Kooks bland annat. Det kommer bli en underbar höst, det känner jag på mig.

17 augusti, 2006

Rapport från Emmabodafestivalen

Emmaboda är en väldigt tacksam festival. Dels så är det massor med bra musik. När jag gick igenom vad jag ville se så slutade det med att jag hade prickat för i princip varenda band.
Sen så är festivalen lagom liten. Det finns bara två scener och de spelar nästan aldrig samtidigt på dem. Och man behöver inte gå alls lång för campingen ligger alldeles brevid scenerna. Det är en ganska trevlig festival även om alldeles för många fick sina ägodelar stulna. En av medlemmarna i Taxi taxi hade blivit av med sin väska med alla sina kläder så hon hade fått gå i samma kläder hela festivalen. Själv var jag bara med om att medans jag låg i tältet och läste fick besök av en tjej som förmodligen bara ville kolla läget och som snodde min toarulle. Vissa verkar tro att det är helt okej att sno andra människors saker bara för att man är på festival. Något annat som förstörde festivalstämningen var att det skedde en våldtäkt första kvällen. Bara några tält ifrån mitt. Troode inte sånt hände på Sveriges trevligaste festival.

Sen kan man inte förvänta sig att den ska vara lika organiserad som de större festivalerna. Men man kan fråga sig varför de bara hade en plats där man kunde lösa in sin biljett till armband. Folk fick ju köa i mer än en timme vad jag förstod. För när det var som längs kö satt man själv just vid inträdet och satte på alla armbanden. Det var stressigt värre.

Jag såg så mycket bra på festivalen.

Bäst var nog Band of Horses. Helt fantastiskt spelning. Jag hade strax innan jobbat klart mina tre 6-timmars pass och kunde äntligen börja festivala på riktigt. När Funeral kom som sista låt exploderade alla i publiken.

Annat bra var Camera Obscura, Cats on Fire, David & the Citizens, Midlake, The Bobby McGees, Tralala och Still Flyin'.

Det hade kunnat bli ännu mer eftersom det var flera inställda akter pga terrorhoten i England. Hade sett fram emot Euros Child och White Rose Movement. Men de senare ska ju uppträda på Malmöfestivalen så jag kan får se dem iallafall.

02 augusti, 2006

Mercurypriset

Det är intressant att veta vilka som har blivit nominerade till Mercurypriset. Ett pris som går till det senaste årets bästa album av en brittisk eller irländsk artist, som utses av en jury. Den 5 september får man veta vem som får priset.

De nominerade är:
Arctic Monkeys - Whatever people say I am, that's what I'm not
Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad of the broken seas
Editors - The back room
Guillemots - Through the windowpane
Richard Hawley - Coles corner
Hot Chip - The Warning
Muse - Black holes and revelations
Zoe Rahman - Melting pot
Lou Rhodes - Beloved one
Scritti Politti - White bread, black beer
Sway - This is my demo
Thom Yorke - The eraser

Emmaboda

Jag åker alltså till emmabodafestivalen nästa vecka. Jag kommer jobba en hel del där men det gör inte så mycket. Jag åker dit själv och har fått hyfsade tider så det är inte så mycket som jag missar. Dock så missar jag Magic Numbers. Fast får ju se Midlake, Sibiria, José Gonzalez, Most valuable players, The whitest boy alive, Band of Horses, Euros Childs, White Rose Movement, Chicks on Speed, Taxi taxi, Camera Obscura, Tralala, David & the Citizens.

Flera kommenterar att jag kanske är för gammal för att åka på festivaler. Roskilde är en sak, det kan man aldrig bli för gammal för men på andra festivaler som emmaboda känner man sig gammal om man är över 20. Fast är det bra musik så är det. Och det vill jag aldrig bli för gammal för.

Lyssnat på vecka 30

1. Tapes 'n Tapes. Äntligen ett album från detta band.

2. Midlake. De spelar på emmabodafestivalen om några veckor.

3. Scritti Politti. Allt som är nominerat till Mercury priset är värt att kolla upp.

3. Russian Futurist. Et nytt band för mig.

5. Tough Alliance. En ny ep. Mycket bra.

6. Marie Key Band. Detta var ett danskt band som spelade på Roskildefestivalen några dagar innan den riktiga festivalen startade. Det var speciellt en låt som fastnade, Mormor, som tydligen var något av en hit i Danmark eftersom alla kunde sjunga den.

Lyssnat på vecka 29

1. Guillemots. Det har lyssnats mycket på Guillemots senaste tiden.

2. The Automatic

3. TV on the radio. Playhouses är ett av årets bästa låtar.

4. The Kooks. Deras album "inside in/inside out" från i år har fått väldigt dålig kritik. Jag förstår det inte för jag tycker att det är riktigt bra.

5. Kashmir. Jag missade Kashmir när de spelade på Roskildefestivalen. Ångrar det lite eftersom jag gillar danska band.

5. I'm from Barcelona. Det är väl ett band som man har tröttnat på.

7. Pet shop Boys

7. Muse

7. Dirty Pretty Things. "Waterloo to anywhere" är ett av årets bästa album enligt mig.

10. Tom Yorke

10. Carpark North. Ett band som jag upptäckte via last.fm Neighbour radio. Fast det var egentligen bara en låt som var bra, Human.

Lyssnat på vecka 28

1. Muse. Ja det är riktigt bra.

2. Camera Obscura har släppt nytt album. Ska bli kul att se dem på Emmabodafestivalen.

3. Thom Yorke. Radiohead är ett av mina favoritband och The Eraser är Tom Yorkes första soloalbum.

4. The Zutons. Är svag för band från england som spelar indierock men detta är inte några av mina favoriter.

4. The Rakes. Det här albumet från förra året är riktigt bra.

6. Ed Harcourt. Har egentligen inte lyssnat på Ed Harcourt men han har ju släppt ett nytt album precis.

6. The Stills. Ett band från Kanada som har släppt ett nytt album.

8. Boy Kill Boy. Jag gillar det faktiskt.

8. The Raconteurs. Det var speciellt att se Jack White på Acceleratorfestivalen. Och Steady as she goes är ett av årets bästa låtar. Fast de andra låtarna är inte så mycket att ha.

10. Mates of State. Deras nya album har jag sett fram emot.