30 augusti, 2007

Jag har festivalabstinens

Så här några dagar efter att Malmöfestivalen är över och livet återgår till det normala igen så längtar jag tillbaka till sommaren med alla festivaler jag har varit på. Inser att det kommer att dröja ändå tills nästa sommar för festivalbesök igen. Så det kanske passar bra att sammanfatta alla sommarens festivaler. De främsta var: Acceleratorfestivalen, Roskildefestivalen, Arvikafestivalen och Way Out West. Sen var jag även på Helsingborgsfestivalen, Stapelfestivalen, SheMusicfestivalen och på Malmöfestivalen.

Acceleratorfestivalen var nog bäst rent bokningsmässigt och det var en riktigt lyckad festival, även om det aldrig kan bli samma känsla som på en campingfestival. Upplevelsen i Roskilde var helt sjuk. Det känns som att det är mängden lera som man kommer komma ihåg efteråt. Mest just på grund av vädret så gick jag in extra hårt för att verkligen uppleva festivalstämningen. Arvikafestivalen har jag besökt flera gånger tidigare och jag giller verkligen den festivalen. Allt är samlat på en ganska liten yta, campingen når man på bara några minuter och det är ganska speciellt klädda människor som besöker den festivalen vilket är kul. Dock var jag rejält förkyld vilket förstörde en del av stämningen. Way Out West med väldigt mycket folk på väldigt liten yta, och de flesta av besökarna skulle tex aldrig besöka Roskilde, dvs mycket bekväma besökare. Så jag måste säga att jag hellre går på festivaler där man även kan campa. Där man inte behöver släpa på massa saker hela dagarna, där man kan dricka billig sprit i tältet och där människorna känns lite mer galna och festivaligare.

04 juni, 2007

Lyssnat på vecka 22

Spoon
Spoon har släppt ett nytt album, Ga Ga Ga Ga Ga, och jag som aldrig har lyssnat på dem innan blev väldigt förvånad över hur bra de låter.

1990s
Jag har sett fram emot 1990s debutalbum sedan jag såg en dokumentär om Glasgow där de var med.

Battles
Efter att ha hört de tre första låtarna på Battles album var jag helt såld. Det här är riktigt bra. Men det är bara dessa tre låtar som jag har fastnat på efter att ha hört hela albumet. Speciellt "Atlas" som är något av de bästa jag hört i år.

Manic Street Preachers
De är ett av mina favoritband och har nyligen släppt ett album, Send Away the Tiger. Och även om det var länge sedan jag lyssnade flitigt på dem kan de fortfarande göra musik som jag gillar.

The Tough Alliance
De spelar på fredag på Jeriko, men det missar jag. Men får en till chans på Accelerator. Den enda gången jag har sett dem var på Arvikafestivalen 2005. De spelade sist på kvällen men jag har för mig att det dröjde länge innan de gick på scenen. Sen framförde de bara några låtar, så det kändes ganska bortkastat.

Ghosts
Jag hörde "Stay The Night" och var tvungen att få lyssna på hela skiva. Den är rätt bra men det fastnar inte direkt.

Windmill
Jag har hört talas om Windmill via olika bloggar de senaste månaderna och nu äntligen skaffade jag mig albumet.

The Bravery
Ett nytt album med The Bravery är ute, The sun and the moon, och jag gillar det. Det verkar inte finnas så många tillfällen att få se dem i sommar så kanske ser dem i Köpenhamn 27 juni.

The View
Deras album är fortfarande väldigt bra. Fast lite svårgreppbart, albumet innehåller totalt 14 spår.

Måns Zelmerlöw
Måns gick in högst upp på den svenska försäljningslistan förra veckan. Killen har verkligen blivit folklig och det har jag inget emot. Efter att ha lyssnat igenom albumet så finns här stor potential för fler hitlåtar.

25 maj, 2007

Lyssnat på vecka 20

The Tough Alliance
Efter att ha hört First Class Riot förstod man att det var något stort på gång. Detta kan mycket väl vara det jag förknippar med sommaren 2007, på samma sätt som sommaren 2005 till stor del tillhörde TTA.

Rufus Wainwright
Nytt från Rufus och det är stundtals riktigt bra. Förutom singel "Going to a town" är "Between my legs" och "Slideshow" mina favoriter. Längtar tills hans spelning på Accelerator om några veckor.

Maps
Maps består tydligen av en kille från Northampton och har precis kommit ut med ett debutalbum "We Can Create". Riktigt bra är det iallafall och Accelerator blir den första spelningen för dem i Sverige.

Shout Out Louds
Jag får bli tvungen att skippa Siesta även detta året. Shout Out Louds skulle spela och massa andra sevärda artister främst från Sverige. Men kören jag sjunger i har konsert på lördag så då får man skippa allt vad festivaler heter.

Pela
Jag har verkligen fastnat för en av låtarna på Pelas album "Anytown Graffiti", nämligen "Waiting on the stairs". Det är lätt en av årets bästa låtar hittills.

Miss Li
Jag kommer att få flera tillfällen att få se och höra Liss Li i sommar. Men jag tänkte ändå se henne ikväll på Debaser. För jag tror att det kan bli värsta grymma grejen. The Prom heter klubben och man får väl se till att klä sig lite balaktigt.

17 maj, 2007

Eurovisonsschlagern 2007

Jag gjorde min egen topp 19 eurovisionsschlagerlista. Inom parantes är hur de placerade sig i tävlingen.

1. Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai (Ukraina) (2)
2. Marija Serifovic - Moltiva (Serbien) (1)
3. Koldun - Work Your Magic (Vitryssland) (6)
4. Les Fatals Picards - L'amour à la Francaise (Frankrike) (22)
5. Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Water (Bulgarien) (5)
6. Sopha - Visionary Dream (Georgien) (12)
7. Roger Cicero - Frauen Regier'n Die Welt (Tyskland) (19)
8. The Ark- The Worrying Kind (Sverige) (18)
9. DQ - Drama Queen (Danmark) (ej till final)
10. Eirikur Hauksson - Valentine Lost (Island) (ej till final)
11. Evridiki - Comme Ci Comme Ca (Cypern) (ej till final)
12. D'Nash - I Love You Mi Vida (Spanien) (20)
13. Hanna - Leave Me Alone (Finland) (17)
14. Hayko - Anytime You Need Me (Armenien) (8)
15. DJ Bobo - Vampires Are Alive (Schweiz) (ej till final)
16. Kenan Dogulu - Ske It Up Shekerim (Turkiet) (4)
17. Sarbel - Yassou Maria (Grekland) (7)
18. Bonaparti LV - Questa Notte (Lettland) (16)
19. Todomondo - Liubi, Liubi, I Love You (Rumänien) (13)

Festivalsommar

Det bästa med sommaren måste ändå vara alla festivaler. Och man vill besöka så många som möjligt. Dessa har jag planerat in sommaren 2007:

SheMusic-festivalen (14 juni, Debaser, Malmö)
Jag jobbade på den förra året och den hade väldigt få besökare. Men den är ändå tilbaka detta året och jag hoppas att det går bättre nu. De har tex bokat Oh Laura och det verkar ju lovande.

Accelerator (29-30 juni, Frescati, Stockholm)
De har faktiskt helt sjukt bra bokningar. Bright Eyes, Jamie T, Modest Mouse, Rufus Wainwright, Tokyo Police Club, TV on the Radio, CSS, The Maccabees, Peter Bjorn and John, Junior Boys, Interpol.

Roskildefestivalen (5-8 juli)
Jag har ännu inte köpt biljett men fömodligen drar jag till Roskilde. De har ju ändå en del intressanta bokningar, Arcade Fire, Arctic Monkeys, Björk, Cold War Kids, The Killers, Klaxons, Mika, Muse, Peter Bjorn and John.

Arvikafestivalen (12-14 juli)
Även arvikafestivalen har en hel del bra bokningar och biljett är redan inhandlad. Bloc Party, Patric Wolf, Mates of States, The Magic Numbers, Shout Out Louds, Scissors Sisters, Juvelen, The Ark, Hot Chip, Mando Diao.

Emmabodafestivalen (26-28 juli)
Jag tror jag drar till Emmaboda i år igen, och har chans att se Of Montreal, Shout Out Louds, Xiu Xui, Miss Li, Detektivbyrån, Familjen, My Darling You, Samuraj Cities. Och många andra band som jag inte har koll på.

Way Out West (10-11 augusti, Göteborg)
Jo det är lite väl dyrt kan tyckas (1200kr) och de har inte de bästa bokningarna men ändå mycket jag vill se. Architectures in Helsinki, CocoRosie, Malajube, Mika, Regina Spector, Salem Al Fakir, Shout Out Louds, Säkert!, The Go! Team, The Hives.

Kulturkalaset (14-19 augusti, Göteborg)
Man har inte hört speciellt mycket om detta evenemang som ska ersätta Göteborgskalaset men hoppas på en del bra bokningar. Den enda jag vet om är Måns Zelmerlöw.

Malmöfestivalen (17-24 augusti)
Malmöfestivalen är given, det är gratis och det brukar alltid finnas mycket konserter. Hittlills har de bl.a. bokat Klaxons, Salem Al Fakir, Timbuktu, Sahara Hotnights.

15 maj, 2007

Lyssnat på vecka 18

Good Shoes
Får se om det kommer något tillfälle att få se dem.

Fields
Fields är ett av de banden som Peanut har tipsat om. Och jag kan verkligen rekommendera dem.

Loney, Dear
Jag var och såg Loney, Dear på Debaser den 5 maj. Hoppas på fler tillfällen i sommar för musiken är underbar.

Björk
Jag har egentligen aldrig lyssnat på Björk men har ändå sett fram emot hennes nya skiva, Volta. Hon är en av de mest intressanta artisterna som är bokade till Roskildefestivalen i år.

Shout Out Louds
Jag lyssnade mycket på Shout Out Louds för några år sedan och nu är de aktuella med ett nytt album, Our Ill Wills.

Arctic Monkeys
Arctic Monkeys har fått riktigt bra betyg för sin nya album. Mina favoriter från skivan är Brianstorm, 505 och Flourescent Adolescent.

Of Montreal
Även Of Montreal spelade under öppningshelgen på Debaser. Det var helt fantastiskt. Dessutom var Musikbyrån där och filmade så får se när det kommer att sändas.

Menomena
Ett band från USA som släppte sitt andra album, Friend and Foe, tidigare i våras. De kommer till Way Out West i Göteborg i Augusti.

14 maj, 2007

Lyssnat på vecka 17

Arctic Monkeys
Så har de släppt sitt andra album, Favorite Worst Nightmare. Jag giller verkligen Arctic Monkeys, och även den här skivan låter väldigt mycket Arctic Monkeys. De kommer till Roskilde och även om de inte är speciellt imponerade live så kommer jag definitivt se dem.

Maximo Park
Deras debutalbum kom 2005. Jag har sett fram emot deras nya album.

Andrew Bird
Jag har inte hört talas om Andrew Bird förrän jag läste om honom i senaste Sonic. Men jag var tvungen att köpa albumet.

The Domus
Kommer inte ihåg hur jag först hörde talas om The Domus, men jag blev tillräckligt nyfiken på dem sa att jag skaffade albumet.

Good Shoes
Nytt band från England.

Bright Eyes
Ett nytt album från Bright Eyes och det är riktigt bra.

Midlake
Jag såg Midlake på KB för några veckor sedan. Nu hade jag lyssnat in mig betydligt bättre på deras skiva än förra gången jag såg dem på Emmaboda så det var riktigt kul att se dem. Många otroligt bra låtar har de gjort.

11 april, 2007

Berätta det för Lina (om du törst)

Martin Westerstrand som tidigare sjöng i bandet LOK har nu ett nytt band. De kallar sig för Lillasyster och det är egentligen ingen musik jag lyssnar på. Metal är inget för mig. Men jag tycker att det är ganska kul eftersom det är min kusin Lina som de sjunger om i låten "Berätta det för Lina". Hon är nämligen tillsammans med Martin.

10 april, 2007

Jury till Svensktoppen

Jag har blivit utvald att rösta fram Svensktoppen i fyra veckor. Jag har inte lyssnat på svensktoppen sen jag var liten men eftersom jag älskar musiklistor så känns det jättekul. Jag vet inte hur många som får rösta varje vecka men det kan inte vara många eftersom det är första gången jag blir utvald.

Svensktoppen är dock helt sjuk på så sätt att låtar kan klara av att hålla sig på lista i flera år. Just nu har "Du är min man" med BAO och Helen Sjöholm varit med i 144 veckor. Det är faktiskt helt sjuk, och låten är ju inte ens bra. Själv röstade jag på Måns, Säkert och Laleh.

Lyssnat på vecka 14

Maximo Park
Måste säga att jag längtat efter deras nya skiva - Our Earthly Pleasures. Förutom deras singel "Our Velocity" som är helt lysande finns det flera andra bra låtar på albumet.

Patrick Wolf
Jag hoppas att han kommer till Roskilde.

LCD Soundsystem
LCD Soundsytem har precis släppt ett andra album "Sound of Silver".

Kings Of Leon
Ett nytt album med Kings Of Leon som är riktigt bra.

Feist
Jag älskar "My Moon My Man". Dessvärre kommer det nog vara den enda av hennes låtar som jag kommer lyssna på.

Modest Mouse
Bra bra.

The Brakes
Jag såg The Brakes som förband till Editors på KB för något år sedan om jag inte kommer ihåg fel. Nytt album släppte de för några månader sedan och de spelar på fredag i Köpenhamn. Mycket möjligt att jag tar mig dit då eftersom även Fratellis spelar.

The Arcade Fire
Jag är fortfarande lite sur för att de ställde in spelningen i Köpenhamn för några veckor sedan. Men de kommer förhoppningsvis till Roskilde.

Midlake
Planerna är att jag ska se Midlake när de spelar på KB den 23 april.

Detektivbyrån
Det var min syster som introducerade mig för Detektivbyrån. Det finns flera tillfällen att se dem i sommar.

14 mars, 2007

Dessa killar från Idol...

Det finns några saker som jag tänker säga utan att skämmas. För det första att jag älskar låten "Tokyo" med Danny, han från Idol 2006. Förra säsongen av Idol var den första jag följde och herregud vad jobbigt det var när Danny röstades ut. Det är ingen överraskning att han nu har fått skivkontrakt och släppt sin första singel,Tokyo, som är hur bra som helst. Gaydisco när den är som bäst. Det är betydligt roligare än tråk-rock med Eric eller Markus.

Jag älskar Melodifestivalen. Speciellt i år med Kristian Luuk som programledare. Och efter att varken Magnus Uggla ellerMagnus Carlsson gick till final, var Måns Zelmerlöw min favorit i finalen. Ännu en sångare från Idol. Men jag kan inte rå för att jag inte kan sluta lyssna på han låt "Cara mia".

13 mars, 2007

Patrick Wolf - The Magic Position

Jag tror ingen annan kan beröra mig så mycket som Patrick Wolf. Jag minns när jag första gången hörde hans förra skiva och jag fastnade direkt för hans musik. Nu har jag äntligen fått hans nya skiva. Den var klar redan i somras och jag har väntat på den ända sedan dess. Jobbigt när man även behöver vänta flera veckor efter att den har släppts på att de ska skicka hem den, men nu har jag den iallafall äntligen.

Efter att ha lyssnat på den några gånger så kan jag säga att han har lyckats igen. Jag känner så starkt för hans musik för att den berör mig så mycket. Jag fällde t.o.m några tårar när jag lyssnade på "Augustine" som jag anser är den bästa låten på skivan varav han sedan sjunger "and now come the tears". Varenda låt är helt fantastisk. Jag vill inte att det ska gå över, jag vill fortsätta att vara i detta tillståndet. Det är ju därför jag lyssnar på musik, det är inte ofta man får uppleva det så starkt men ibland så händer det. Det har redan släppts mycket bra musik i år men jag undrar om någon kan slå Patrick Wolf.

07 mars, 2007

Nya släpp till Arvikafestivalen

Jag har redan nu bestämt mig för att åka till Arvikafestivalen i sommar. Patick Wolf har varit klar ett tag och jag skulle kunna åka dit bara för att få se honom. Men nu släpper de namn som Bloc Party och Mates of States och jag känner att jag inte har något annat val än att åka dit i sommar. Jag har varit där totalt fem gånger om jag minns rätt, dock ej förra året.

05 mars, 2007

Lyssnat på vecka 9

Kaiser Chiefs - Yours truly angry mob
Så har äntligen uppföljaren till deras debutalbum "Employment" släppts. Jag älskade verkligen deras förra album. Och efter att ha lyssna några gånger är jag inte besviken. Det är ändå ett gott tecken att man vill lyssna på skivan om och om igen.

The Kooks
Som sagt så gjorde The Kooks förra årets partyplatta.

Modest Mouse - We were dead before the ship even sank
Detta album har jag sett fram emot en tag nu. Specielt efter att ha hört "Dashboard" som är en av de bästa låtarna jag har hört i år.

The Arcade Fire
Deras nya album blir faktiskt bara bättre och bättre. Det kan bli hur bra som helst.

The Libertines
Om jag tänker efter skulle jag nog kunna säga att Libertines är mitt favoritband.

Lyssnat på vecka 8

Apples in Stereo
Efter att ha hört några fåtal låtar från deras nya album och efter att ha läst recensionen i The Cricket var jag tvungen att skaffa hela albumet.

The Arcade Fire
Nu är det inte många veckor kvar tills jag ska se dem i Köpenhamn.

Mika
Först var jag lite skeptisk till Mika, men efter att ha lyssnat på hans album var jag fast. Jag har dessutom insett att jag är svag för falsett. Jag skulle gärna se honom i Köpenhamn om en månad.

Loney, Dear
Deras nya skiva, Loney, Noir, som jag ännu inte har lyssnat på har getts ut på samma skivbolag som The Shins i USA. Jag såg dem förra året på Popaganda och hoppas att de spelar här i Sverige någongång i framtiden. Popaganda, den underbara gratisfestivalen på universitetsområdet i Stockholm, som har varit ett av årets höjdpunkter kommer inte bli av detta året. Den kanske aldrig mer blir av. Jag är faktiskt riktigt besviken.

21 februari, 2007

Lyssnat på vecka 7

Säkert - Säkert!
Jag kan inte få nog av detta albumet. Men frågan är om hon kallas för Säkert med eller utan !. Jag anser att det bara är Säkert av den anledningen att det var taggat så när jag köpte albumet, så varför ska man vara tvungen att ändra det?

The View - Hats Off To The Buskers
The View är från Skottland och detta albumet innehåller flera riktigt bra låtar såsom Superstar tradesman och Wasted Little DJ's.

Field Music - Tones of Town
Det här låter verkligen intressant.

Jamie T - Panic Prevention
Jag hade inte så stora förväntningar på detta albumet efter att bara ha hört "If you got the money" men oj vad bra det är.

The Arcade Fire - Neon Bible
Mina favoriter är nog "Keep the car running", "Intervention" och "Ocean of noise".

Little Man Tate - About What You Know
Så har debutalbumet från detta brittiska band släppts. Visst är det det rätt okej men det känns som det drunknar i allt annat.

The Good, The Bad & The Queen
Detta album är faktiskt riktigt bra.

13 februari, 2007

Lyssnat på vecka 6

Of Montreal
Jag har inte lyssnat på Of Montreal tidigare. Men deras nya album är grymt bra och jag tycks kunna lyssna på det hur många gånger som helst. Idag fick jag reda på att de kommer att spela på Debaser i Malmö den 5 maj. Om nu Debaser öppnar som planerat.

The Arcade Fire
Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle få höra deras nya album redan en månad innan den släpps på riktigt. Jag har höga förväntningar. Första gången jag hörde Intervention för några månader sedan kunde jag inte sluta lyssna på den och Neon Bible är helt klart ett av de främsta albumen i vår. Sen ska jag ju se dem i Köpenhamn i mars. Tyvärr ändrar de konsertlokal från mysiga Vega till omysiga KB-hallen. Men det kanske jag inte tänker på när jag väl är på plats.

Säkert!
Säkert! är Annika Norlins nya projekt. Jag föll direkt för "Vi kommer att dö samtidigt" när jag hörde den. Och hela albumet är helt klockrent med alla fyndiga vardagstexter.

Salem al Fakir
Jaha nu har alltså Salem al Fakir släppt sitt album. Man verkar kunna se honom på både den ena och andra festivalen i sommar så det längtar jag definitivt efter.

Tokyo Police Club
Jag blev tipsad om TPC för ett tag sedan. Och nu läste jag att de är ett av tio band som NME tror på inför 2007. Om nu någon bryr sig om vad de tycker. Jag tror iallafall också på TPC under 2007. Jag skulle gärna se dem när de spelar i Köpenhamn nästa vecka.

Rifles
Det var någon som sa att jag borde lyssna på Rifles eftersom det är sådant som jag borde gilla. Och jag har lyssnat på deras album flera gånger och tänkt att, jo detta gillar jag verkligen.

Russian Futurists
Jag läste någonstans att Russian Futurists skulle vara support till spelningen med Junior Boys i Köpenhamn 8 mars men jag är inte säker på om det är så. Om de är det kommer jag också vara där. Jag missade deras spelning i Stockholm i september.

11 februari, 2007

27#11

I fredags spelade 27#11 på Panora i Malmö. Det är Thomas Öbergs nya projekt. Elektronisk musik och han sjunger på engelska denna gången. Jag hade glömt bort att de skulle spela så det blev en glad överraskning när jag kom till klubben. Jag hade hört några låtar innan på Myspace och gillar det verkligen.

02 februari, 2007

Music Doc

Nästa helg (9-11 februari) är det dags för Music Doc, en musikdokumentärfestival i Malmö och Lund. Det verkar absolut vara värt ett besök eller två. Det visas bl.a. dokumentärer om The Hives, Pixies och Jens Lekman. De visar även "Made in Sheffield: The birth of electronic pop". Och "High Tech Soul", om technons historia.

En av filmerna som visas såg jag för några veckor sedan i Köpenhamn. Det var en dokumentär om Leonard Cohen, I'm your man. Jag har aldrig lyssnat på honom, men i filmen fanns även Rufus Wainwright, Nick Cave, Antony Hegarty och Jarvis Cocker som tolkade några av hans låtar.

Jag ska definitivt se "Glastonbury" från 2006. Och sen är jag nyfiken på att se filmen "What is Indie?" med efterföljande paneldiskussion.

Melodifestival

Imorgon börjar det främsta spektaklet i Sverige inom musik. Det handlar om melodifestivalen och jag kollar såklart. Nuförtiden är det svårt att missa det. Men man kan undra hur många år till man står ut med att det pågår i sex lördagar i rad.

Utan att ha hört någon av låtarna tror jag att dessa tio kommer till final:
Anna Book
Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller
Jimmy Jansson
The Ark
Magnus Carlsson
Sebastian
Nanne
Magnus Uggla
After Dark
Andreas Johnsson

Fast jag skulle gärna vilja se Addis Black Widow, Regina Lund och Caroline af Ugglas i final.

30 januari, 2007

Jag känner mig så lättad idag

Hade mitt halvtidsseminarium i doktorandutbildningen idag. Så nu är jag halvvägs till doktor! Men ändå hade jag tid att vara ute flera kvällar förra veckan. Förutom spelningen med Magic Numbers var jag även på en spelning med två sångerskor som jag verkligen vill rekommendera. Steso Songs har jag sett två gånger tidigare men det var nog två år sedan sist. Och jag har verkligen fastnar för hennes nya låt "The worse" som jag hoppas att jag snart hör på p3.
Jag såg även Bobby Baby. Lyssna på den underbara låten "In ten years from now".

I torsdags var jag iväg till Köpenhamn. Såg Fratellis som enligt mig gjorde ett av förra årets bästa album. Grym spelning också för den delen.

24 januari, 2007

Magic Numbers på KB

Nu har jag varit på årets första konsert. En slutsåld konsert med Magic Numbers på KB. Det var en helt underbar spelning, jag gick därifrån helt lycklig. De skulle ha kommit till Emmabodafestivalen i somras men de kom inte iväg från England p.g.a. terrohot eller vad det nu var.

Ass, som var uppvärmare var jag lite nyfiken på innan. Jag skulle egentligen sett en spelning med honom förra veckan men jag kom aldrig iväg. Tyvärr var det ganska svårt att höra hans lågmälda musik i ett fullpackat KB. Tydligen så finns det en till chans att se honom, 4 februari på Metro.

15 januari, 2007

Band att kolla upp

Nu har jag en lista på artister som kan bli "The Next Big Thing", sådant jag måste kolla upp. De flesta är brittiska band, varav flera kommer släppa album inom de närmaste månaderna.

Mumm-Ra
The Draytones
Elle Milano
Goodbooks
The Cinematics
Pigeon Detectives
Reverend and the Makers
Kubichek!
Underground Heroes
Dykeenies
Foals
Good Shoes
Maccabees
Dartz!
Shitdisco
Air Traffic

14 januari, 2007

Lyssnat på vecka 2

The Shins (70 plays)
Jag älskar verkligen deras nya album. Skulle man räkna med alla lyssningar i mp3-spelaren skulle det bli minst det dubbla. "Phantom Lamb" är den bästa låten jag hört på väldigt länge.

The Arcade Fire (17 plays)
Tills deras nya album släpps får jag nöja mig med att lyssna till deras förra album. Imorgon släpps biljetterna till konserten på Vega i mars. Tror jag köper en biljett, fast jag inte riktigt har råd just nu.

Duels (16 plays)
Finns många bra låtar på deras album.

Islands (13 plays)
Jag förstår inte varför jag inte har lyssnat på Islands tidigare. Och jag ångrar att jag inte såg dem på Accelerator i somras.

Gwen Stefani (13 plays)
Hon är ju hur cool som helst.

The magic Numbers (13 plays)
Jag ska se Magic Numbers den 23:e januari.

10 januari, 2007

Bästa filmer 2006

Jag kan även lista de bästa filmerna 2006. Men till skillnad från musik så har jag inte alls sett lika många filmer, så det får räcka med topp 5.

1. The squid and the whale
2. Brokeback mountain
3. Farväl Falkenberg
4. Look both ways
5. Borat

09 januari, 2007

Album att se fram emot under våren

Man har inte hunnit summera året som gått innan man ser framåt, mot ett nytt spännande år.

Vilka album ser jag fram emot mest i vår?

Patrick Wolf - The Magic Position (7 februari)
Hans förra album var något av det bästa jag hört, så detta nya album ser jag verkligen fram emot. Det har varit klart sedan sommaren och jag bara längtar efter att få höra det. Den första singeln (Accident & Emergency) släpptes i höstas och det lovar gott.
Arcade Fire - Neon bible (vår)
Det är inte bara jag som ser fram emot nytt album av Arcade fire. Intervention har man kunnat höra ett tag och låter det så bra så kommer det vara bland det bästa 2007.
Clap your hands say yeah - Some loud thunder (29 januari)
Även nytt från Clap your hand say yeah. Har lyssnat på några låter, men hoppas inte att jag blir besviken.
Kaiser Chiefs (februari)
Detta nya album från Kaiser Chiefs kan vara lika bra som deras förra, eller inte alls.
The view - Hats off to the buskers (22 januari)
Detta brittiska band som jag hoppas låter så som jag tänker mig utifrån den enda låt jag hört med dem " Superstar tradesman".
Salem al Fakir - This is who I am (24 januari)
Denna kille från Stockholm hoppas jag verkligen på under 2007. Hans "Dream Girl" är en av de bästa låtarna från förra året.
The Rakes (mars)
Jag hoppas även på The Rakes detta år.
Klaxons - Myths of the near future (29 januari)
Jag har hört en del från Klaxons och det lovar gott. Äntligen ett helt album från dem.

Andra minnesvärda konserter 2006

Förutom de konserter jag skrev om i förra inlägget har 2006 bjudit på andra konserter som jag kommer minnas.

Montt Mardié var min favorit i början på året då jag såg honom två gånger under januari. Han ser mest ut som en nallebjörn men vilken kille!
Minnesvärt är även konsertkvällen med Kristian Antilla och Johnossi. En lördagskväll på Mejeriet utan åldersgräns. Hur mycket folk som helst, och knappt någon över 18. Tonårsfylla och röj framför scenen (dock inte för min del).
Editors lyckades jag se två gånger under 2006. Många fantastiska låtar, och helt okej live också för den delen.
I’m from Barcelona kommer jag definitivt komma ihåg. Jag såg dem tre gånger under året och visst kan man tröttna på dem men de är ändå ganska underhållande.
Sandy Mouche har jag sett ändlöst många gånger men jag njuter av deras fantastiska låtar varje gång. Två gånger hann jag se dem under året. Jag ångra dock att jag inte såg dem när de spelade i Johanneskyrkan, tänk deras musik i en kyrka.
Jag blev däremot ganska besviken på konserten med Comet Gain. De var riktigt tråkiga live.
Handsomeboy Technique var kul att se och även The New Pornographers. De har verkligen många bra poplåtar.
Under Popagandafestivalen var det flera bra konserter. Tunng var speciellt bra, dock har jag inte lyssnat på dem efteråt. Final Fantasy var fantastisk att se och även Mew och The Embassy var minnesvärda.
Konserten med East 17 var helt surrealistisk. Man färdades bakåt i tiden till tonåren och rycktes med i alla låtar som var förknippade med dem tiden men samtidigt var känslan efteråt att hela grejen var pinsam. Take That hade ju också gjort comeback under året och de spelade för utsålda hus medan East 17 gjorde en enda spelning (iofs utsåld) men sen inget mer. De hade ju tänkt göra comeback med ny skiva men jag är glad att de inte gjorde det för det skulle inte funka. Sista låten var deras tänkta nya singel, men den var ganska kass. East 17, ni var underbara då. Men snälla försök er inte på någon comeback!
Roskilde måste väl ändå ses som årets största händelse. Jag ska definitivt dit i år igen. Jag såg mycket bra, men hann ändå bara se sådant som jag planerat in i förväg. Alltså såg jag inget nytt och spännande. Men det är svårt när det är så mycket man vill se. Jag ångrar att jag inte såg Sissor Sisters och Sigur Ros. Men man kan ju inte se allt men har tänkt sig. Arctic Monkeys, The Strokes, Morrissey, Clap your hands say yeah. Och så Roger Waters som avslutade hela festivalen. Jag låg i gräset och bara njöt av en underbar festival.
Jag har ju sett Essex Green ett antal gånger tidigare men de var inget vidare bra när jag såg dem i somras på Accelerator. Däremot var det en upplevelse att se Raconteurs. Jag ångrar dock att jag inte såg Regina Spector.
Sen jobbade jag på SheMusic-festivalen och lyckades se en del bra konserter. Taxi Taxi blev mina favoriter men även Maia Hirasawa var bra. Audrey är ett svenskt band som tydligen spelar en del utomlands och som även min syster gillar. Men de är ju inte direkt kul att se live.
Emmabodafestivalen bestod nästan enbart av konsertlyssnande och jobbande, men även lite festande. Konserter jag kommer minnas härifrån är Still Flyin’ som avslutade festivalen om jag minns rätt, Camera Obscuras fina poplåtar, David & the Citizens spelning (det var trångt), Cats on Fire (ett finskt band), Bobby McGees (de var riktigt kul) och The Pipettes.
Malmöfestivalen bjöd på en del minnesvärt. The Slaves gillade jag, och Animal Five är ju kul att se live med de blir lätt för mycket. Synd att jag fick en så dålig plats när det var dags för Yeah yeah yeah, det hade annars varit bra. White Rose Movement gillar jag ju men de hade ju knappt någon publik. De ska spela på Kb om några veckor. Jag tror definitivt att konserten skulle vara bättre i en liten mindre klubblokal. Jag har knappt lyssnat på Dungen men jag ville se dem för att de är så stora utomlands och så fick jag höra en av de bästa låtar jag vet, ”Du är för fin för mig”. Sen var jag mer än nöjd.
The Hidden Cameras har massvis med bra låtar. Dock var jag inte helt på konserthumör.
Junior Boys sen då. Jag såg dem på Arvikafestivalen för några år sedan och gillade det verkligen. Jag kan tycka att de inte direkt är ett liveband fast det är ändå underhållande att se dem. Dock fick jag ju inte höra Bellona.
Sen i november skulle jag se Cold War Kids. En sån där skön tisdagskonsert (eller vilken dag det nu var) som jag själv åkte iväg till Lund och Mejeriet. Jag hade hört en del låtar av dem och jag gillar det verkligen. Och det andra bandet som spelade, Two Gallants, blev jag också väldigt imponerade av.
Jag har ju hört att Kaisers Orchestra ska vara så bra live och det var verkligen en bra konsertupplevelse, dock inte helt omvälvande och så kommer jag ihåg att jag var rejält bakfull den dagen.
Konserten med The Kooks var slutsåld. Jag trodde inte att det var så många som gillade dem i Sverige. Men det var nästan enbart fjortisar där, men vad brydde jag mig om det. Jag hoppade runt som alla andra och sjöng med i alla deras fantastiska låtar.
Förutom i London såg jag Guillemots på Loppen i Köpenhamn. Jag har aldrig varit för förut och det är ju inte världens bästa konsertlokal, det är väldigt svårt att se bandet överhuvudtaget om man inte står längst fram. Men jag kunde i alla fall se Fyfy, sångaren, nästan hela tiden och han är verkligen helt fantastisk. Dock var konserten inte lika bra som i London.
Sen gjorde jag ett besök på Vega strax innan jul. Där var något som de kallade Spröd Jul. En kille jag har träffat via Last.fm som hade fribiljetter och frågade mig samma dag om jag inte ville göra honom sällskap. Såklart jag ville. Jag hade inte hört talas om något av banden men det var verkligen jättekul.

Bästa konserminne från 2006

Jag har totalt sett 148 konserter under 2006. Dessa konserter är fördelade under 52 dagar, alltså i genomsnitt en konsertkväll i veckan. Vi får se om det blir lika många under 2007, jag kan inte tänka mig att mitt konsertintresse kommer minska. Och nu har jag blivit mer uppmärksam på konsertlivet i Köpenhamn, så jag ser definitivt fram emot 2007.

Mina bästa konsertminnen från 2006

Guillemots
Jag skulle hälsa på min syster i London i juni och som tur var så var det då en spelning med Guillemots då. En helt fantastisk konsert. Måste jag välja en spelning under året så är det denna. Det är verkligen en upplevelse att se dem live och de höll på två timmar.

The Killers
Biljetterna till The Killers sålde slut på några minuter men jag fick i alla fall tag på en. Jag åkte iväg till Köpenhamn ensam men när väl konserten började så röjde alla verkligen loss. Det var verkligen hur kul som helst.

Kaiser Chiefs
Kaiser Chiefs gjorde enligt mig den bästa skivan 2005 och jag såg verkligen fram emot att se dem på Roskilde. Detta var ytterligare en riktigt röjig konsert, den bästa konsertupplevelsen på Roskildefestivalen.

Rufus Wainwright
Jag har lyssnat en del på Rufus Wainwright tidigare och det var verkligen underbart att se honom live. Han är helt fantastisk.

Band of horses
Konserten med Band of Horses var definitivt den bästa på Emmabodafestivalen. Jag kan fortfarande se sångarens uttryck på scen. Helt fantastiskt.

Hot Chip
Dagen efter Roskilde var det dags för Accelerator att komma till Malmö. Visst var man ganska slut men jag kunde ju inte missa Hot Chip. Och det var verkligen tur att jag var där för jag kunde inte stå still.

Timo Räisänen
Den här killen är helt fantastisk live. Det trodde jag faktiskt inte innan.

Franz Ferdinand
Konserten med Franz Ferdinand var den enda under Roskilde som jag stod bland dem som stod längst fram vid den orangea scenen. Jag har ju sett dem förr och de är grymma live.

Josh Rouse
Jag föll verkligen för Josh Rouse när hans förra album, Nashville, kom 2005 och jag då såg honom på KB. 2006 släppte han ett till album som låter ganska annorlunda men det är ändå väldigt bra. Jag missade honom på Roskildeferstivalen med fick ändå se honom på KB tidigare under året.

Danko Jones
Han har verkligen energi på scenen. Det var säkert slutsålt på Mejeriet och detta var en av få konserter som jag och min dåvarande pojkvän gick tillsammans på.

08 januari, 2007

Bästa album 2006

1. Mystery Jets – Making dens
Den här skivan lyssnade jag grymt mycket på under sommaren. Den har en blandning av musikstilar som jag saknar hos andra band. Bästa album 2006!
Favoritspår: You can’t fool me Dennis, The boy who ran away

2. Arctic Monkeys – Whatever people say I am, that’s what I’m not
Jo det är nästas så bra som brittisk press verkar tycka.
Favoritspår: I bet you look good on the dancefloor, The wiev from the afternoon

3. Mando Diao – Ode to ochrasy
Trodde väl aldrig att jag skulle tycka om en skiva med Mando Diao så här mycket. De tidigare skivorna tilltalade mig inte speciellt mycket. Men den här föll jag för direkt.
Favoritspår: Long before rock ’n’ roll, Welcome home Luc Robiaille

4. The Kooks – Inside in inside out
Detta brittiska band föll jag pladask för.
Favoritspår: She moves in her own way, See the world

5. The Veils – Nux vomica
Det här är så bra, så bra.
Favoritspår: Not Yet, Advice for young mothers to be

6. Band of Horses – Everything all the time
Band of Horses blev ännu bättre efter att jag sett deras konsert på Emmaboda i somras.
Favoritspår: Funeral, Monsters

7. Guillemots – From the cliffs
Faktiskt föredrar jag denna ep framför deras fullängsalbum.
Favoritspår: Trains to brazil, Cats eyes

8. The Killers – Sam’s town
En av de skivor jag sett fram mest emot under året. Och även om det inte är lika bra som Hot Fuss så är det inte långt därifrån.
Favoritspår: When you were young, Sam’s Town

9. The Strokes – First impression on earth
Till skillnad från många andra så tycker jag att detta är deras bästa album.
Favoritspår: You only live once

10. Dirty Pretty Things – Waterloo to anywhere
Det låter så mycket Libertines så jag kan inte annat än älska Dirty Pretty Things skiva.
Favoritspår: Bang bang you’re dead

11. The Fratellis – Costello Music
Detta album har varit lika med party för mig denna höst.
Favoritspår: Henrietta

12. Razorlight – Razorlight
Jag kan inte förstå varför Razolight har fått så dålig kritik för detta album.
Favoritspår: In the morning, America

13. Belle & Sebastian – The life pursuit
Med detta album har jag på riktigt fallit för Belle & Sebastians musik.
Favoritspår: Another sunny day, Funny little frog

14. Peter, Bjorn and John – Writer’s block
Varenda låt på den här skivan är en hit.
Favoritspår: Young folks

15. Muse – Black holes and revelations
Detta album innehåller några av de bästa låtarna från Muse.
Favoritspår: Supermassive hole, Starlight

16. The Radio Dept – Pet grief
Favoritspår: Worst taste in music

17. Timo Räisänen – I’m Indian
Favoritspår: Fear no darkness promised child, I’m Indian

18. Josh Rouse – Subtitulo
Favoritspår: The man who

19. Kasabian – Empire
Favoritspår: Empire

20. TV on the Radio – Return to Cookie Mountain
Favoritspår: Playhouses

21. The Infadels – We are not the infadels
Favoritspår: Topboy

22. Lloyd Cole – Antidepressant
Favoritspår: The young idealists

23. Junior Boys – So this is goodbye
Favoritspår: In the morning, The equilizer

24. The Knife – Silent shout
Favoritspår: Silent shout

25. Sandy Mouche – And poems for the unborn
Favoritspår: Spiderweb suit

26. Duels – The bright lights and what I should have learned
Favoritspår: Potential futures, What we did wrong

27. Pet shop boys – Fundamental

28. The Martial Arts – Your Sinclair
Favoritspår: Kicking & Screaming, Finale

29. Cold War Kids – Up in rags
Favoritspår: Hang me up to dry

30. Albert Hammond Jr – Yours to keep
Favoritspår: Back to the 101