30 januari, 2007
Jag känner mig så lättad idag
Jag såg även Bobby Baby. Lyssna på den underbara låten "In ten years from now".
I torsdags var jag iväg till Köpenhamn. Såg Fratellis som enligt mig gjorde ett av förra årets bästa album. Grym spelning också för den delen.
24 januari, 2007
Magic Numbers på KB
Ass, som var uppvärmare var jag lite nyfiken på innan. Jag skulle egentligen sett en spelning med honom förra veckan men jag kom aldrig iväg. Tyvärr var det ganska svårt att höra hans lågmälda musik i ett fullpackat KB. Tydligen så finns det en till chans att se honom, 4 februari på Metro.
15 januari, 2007
Band att kolla upp
Mumm-Ra
The Draytones
Elle Milano
Goodbooks
The Cinematics
Pigeon Detectives
Reverend and the Makers
Kubichek!
Underground Heroes
Dykeenies
Foals
Good Shoes
Maccabees
Dartz!
Shitdisco
Air Traffic
14 januari, 2007
Lyssnat på vecka 2
Jag älskar verkligen deras nya album. Skulle man räkna med alla lyssningar i mp3-spelaren skulle det bli minst det dubbla. "Phantom Lamb" är den bästa låten jag hört på väldigt länge.
The Arcade Fire (17 plays)
Tills deras nya album släpps får jag nöja mig med att lyssna till deras förra album. Imorgon släpps biljetterna till konserten på Vega i mars. Tror jag köper en biljett, fast jag inte riktigt har råd just nu.
Duels (16 plays)
Finns många bra låtar på deras album.
Islands (13 plays)
Jag förstår inte varför jag inte har lyssnat på Islands tidigare. Och jag ångrar att jag inte såg dem på Accelerator i somras.
Gwen Stefani (13 plays)
Hon är ju hur cool som helst.
The magic Numbers (13 plays)
Jag ska se Magic Numbers den 23:e januari.
10 januari, 2007
Bästa filmer 2006
1. The squid and the whale
2. Brokeback mountain
3. Farväl Falkenberg
4. Look both ways
5. Borat
09 januari, 2007
Album att se fram emot under våren
Man har inte hunnit summera året som gått innan man ser framåt, mot ett nytt spännande år.
Vilka album ser jag fram emot mest i vår?
Patrick Wolf - The Magic Position (7 februari)
Hans förra album var något av det bästa jag hört, så detta nya album ser jag verkligen fram emot. Det har varit klart sedan sommaren och jag bara längtar efter att få höra det. Den första singeln (Accident & Emergency) släpptes i höstas och det lovar gott.
Arcade Fire - Neon bible (vår)
Det är inte bara jag som ser fram emot nytt album av Arcade fire. Intervention har man kunnat höra ett tag och låter det så bra så kommer det vara bland det bästa 2007.
Clap your hands say yeah - Some loud thunder (29 januari)
Även nytt från Clap your hand say yeah. Har lyssnat på några låter, men hoppas inte att jag blir besviken.
Kaiser Chiefs (februari)
Detta nya album från Kaiser Chiefs kan vara lika bra som deras förra, eller inte alls.
The view - Hats off to the buskers (22 januari)
Detta brittiska band som jag hoppas låter så som jag tänker mig utifrån den enda låt jag hört med dem " Superstar tradesman".
Salem al Fakir - This is who I am (24 januari)
Denna kille från Stockholm hoppas jag verkligen på under 2007. Hans "Dream Girl" är en av de bästa låtarna från förra året.
The Rakes (mars)
Jag hoppas även på The Rakes detta år.
Klaxons - Myths of the near future (29 januari)
Jag har hört en del från Klaxons och det lovar gott. Äntligen ett helt album från dem.
Andra minnesvärda konserter 2006
Montt Mardié var min favorit i början på året då jag såg honom två gånger under januari. Han ser mest ut som en nallebjörn men vilken kille!
Minnesvärt är även konsertkvällen med Kristian Antilla och Johnossi. En lördagskväll på Mejeriet utan åldersgräns. Hur mycket folk som helst, och knappt någon över 18. Tonårsfylla och röj framför scenen (dock inte för min del).
Editors lyckades jag se två gånger under 2006. Många fantastiska låtar, och helt okej live också för den delen.
I’m from Barcelona kommer jag definitivt komma ihåg. Jag såg dem tre gånger under året och visst kan man tröttna på dem men de är ändå ganska underhållande.
Sandy Mouche har jag sett ändlöst många gånger men jag njuter av deras fantastiska låtar varje gång. Två gånger hann jag se dem under året. Jag ångra dock att jag inte såg dem när de spelade i Johanneskyrkan, tänk deras musik i en kyrka.
Jag blev däremot ganska besviken på konserten med Comet Gain. De var riktigt tråkiga live.
Handsomeboy Technique var kul att se och även The New Pornographers. De har verkligen många bra poplåtar.
Under Popagandafestivalen var det flera bra konserter. Tunng var speciellt bra, dock har jag inte lyssnat på dem efteråt. Final Fantasy var fantastisk att se och även Mew och The Embassy var minnesvärda.
Konserten med East 17 var helt surrealistisk. Man färdades bakåt i tiden till tonåren och rycktes med i alla låtar som var förknippade med dem tiden men samtidigt var känslan efteråt att hela grejen var pinsam. Take That hade ju också gjort comeback under året och de spelade för utsålda hus medan East 17 gjorde en enda spelning (iofs utsåld) men sen inget mer. De hade ju tänkt göra comeback med ny skiva men jag är glad att de inte gjorde det för det skulle inte funka. Sista låten var deras tänkta nya singel, men den var ganska kass. East 17, ni var underbara då. Men snälla försök er inte på någon comeback!
Roskilde måste väl ändå ses som årets största händelse. Jag ska definitivt dit i år igen. Jag såg mycket bra, men hann ändå bara se sådant som jag planerat in i förväg. Alltså såg jag inget nytt och spännande. Men det är svårt när det är så mycket man vill se. Jag ångrar att jag inte såg Sissor Sisters och Sigur Ros. Men man kan ju inte se allt men har tänkt sig. Arctic Monkeys, The Strokes, Morrissey, Clap your hands say yeah. Och så Roger Waters som avslutade hela festivalen. Jag låg i gräset och bara njöt av en underbar festival.
Jag har ju sett Essex Green ett antal gånger tidigare men de var inget vidare bra när jag såg dem i somras på Accelerator. Däremot var det en upplevelse att se Raconteurs. Jag ångrar dock att jag inte såg Regina Spector.
Sen jobbade jag på SheMusic-festivalen och lyckades se en del bra konserter. Taxi Taxi blev mina favoriter men även Maia Hirasawa var bra. Audrey är ett svenskt band som tydligen spelar en del utomlands och som även min syster gillar. Men de är ju inte direkt kul att se live.
Emmabodafestivalen bestod nästan enbart av konsertlyssnande och jobbande, men även lite festande. Konserter jag kommer minnas härifrån är Still Flyin’ som avslutade festivalen om jag minns rätt, Camera Obscuras fina poplåtar, David & the Citizens spelning (det var trångt), Cats on Fire (ett finskt band), Bobby McGees (de var riktigt kul) och The Pipettes.
Malmöfestivalen bjöd på en del minnesvärt. The Slaves gillade jag, och Animal Five är ju kul att se live med de blir lätt för mycket. Synd att jag fick en så dålig plats när det var dags för Yeah yeah yeah, det hade annars varit bra. White Rose Movement gillar jag ju men de hade ju knappt någon publik. De ska spela på Kb om några veckor. Jag tror definitivt att konserten skulle vara bättre i en liten mindre klubblokal. Jag har knappt lyssnat på Dungen men jag ville se dem för att de är så stora utomlands och så fick jag höra en av de bästa låtar jag vet, ”Du är för fin för mig”. Sen var jag mer än nöjd.
The Hidden Cameras har massvis med bra låtar. Dock var jag inte helt på konserthumör.
Junior Boys sen då. Jag såg dem på Arvikafestivalen för några år sedan och gillade det verkligen. Jag kan tycka att de inte direkt är ett liveband fast det är ändå underhållande att se dem. Dock fick jag ju inte höra Bellona.
Sen i november skulle jag se Cold War Kids. En sån där skön tisdagskonsert (eller vilken dag det nu var) som jag själv åkte iväg till Lund och Mejeriet. Jag hade hört en del låtar av dem och jag gillar det verkligen. Och det andra bandet som spelade, Two Gallants, blev jag också väldigt imponerade av.
Jag har ju hört att Kaisers Orchestra ska vara så bra live och det var verkligen en bra konsertupplevelse, dock inte helt omvälvande och så kommer jag ihåg att jag var rejält bakfull den dagen.
Konserten med The Kooks var slutsåld. Jag trodde inte att det var så många som gillade dem i Sverige. Men det var nästan enbart fjortisar där, men vad brydde jag mig om det. Jag hoppade runt som alla andra och sjöng med i alla deras fantastiska låtar.
Förutom i London såg jag Guillemots på Loppen i Köpenhamn. Jag har aldrig varit för förut och det är ju inte världens bästa konsertlokal, det är väldigt svårt att se bandet överhuvudtaget om man inte står längst fram. Men jag kunde i alla fall se Fyfy, sångaren, nästan hela tiden och han är verkligen helt fantastisk. Dock var konserten inte lika bra som i London.
Sen gjorde jag ett besök på Vega strax innan jul. Där var något som de kallade Spröd Jul. En kille jag har träffat via Last.fm som hade fribiljetter och frågade mig samma dag om jag inte ville göra honom sällskap. Såklart jag ville. Jag hade inte hört talas om något av banden men det var verkligen jättekul.
Bästa konserminne från 2006
Mina bästa konsertminnen från 2006
Guillemots
Jag skulle hälsa på min syster i London i juni och som tur var så var det då en spelning med Guillemots då. En helt fantastisk konsert. Måste jag välja en spelning under året så är det denna. Det är verkligen en upplevelse att se dem live och de höll på två timmar.
The Killers
Biljetterna till The Killers sålde slut på några minuter men jag fick i alla fall tag på en. Jag åkte iväg till Köpenhamn ensam men när väl konserten började så röjde alla verkligen loss. Det var verkligen hur kul som helst.
Kaiser Chiefs
Kaiser Chiefs gjorde enligt mig den bästa skivan 2005 och jag såg verkligen fram emot att se dem på Roskilde. Detta var ytterligare en riktigt röjig konsert, den bästa konsertupplevelsen på Roskildefestivalen.
Rufus Wainwright
Jag har lyssnat en del på Rufus Wainwright tidigare och det var verkligen underbart att se honom live. Han är helt fantastisk.
Band of horses
Konserten med Band of Horses var definitivt den bästa på Emmabodafestivalen. Jag kan fortfarande se sångarens uttryck på scen. Helt fantastiskt.
Hot Chip
Dagen efter Roskilde var det dags för Accelerator att komma till Malmö. Visst var man ganska slut men jag kunde ju inte missa Hot Chip. Och det var verkligen tur att jag var där för jag kunde inte stå still.
Timo Räisänen
Den här killen är helt fantastisk live. Det trodde jag faktiskt inte innan.
Franz Ferdinand
Konserten med Franz Ferdinand var den enda under Roskilde som jag stod bland dem som stod längst fram vid den orangea scenen. Jag har ju sett dem förr och de är grymma live.
Josh Rouse
Jag föll verkligen för Josh Rouse när hans förra album, Nashville, kom 2005 och jag då såg honom på KB. 2006 släppte han ett till album som låter ganska annorlunda men det är ändå väldigt bra. Jag missade honom på Roskildeferstivalen med fick ändå se honom på KB tidigare under året.
Danko Jones
Han har verkligen energi på scenen. Det var säkert slutsålt på Mejeriet och detta var en av få konserter som jag och min dåvarande pojkvän gick tillsammans på.
08 januari, 2007
Bästa album 2006
Den här skivan lyssnade jag grymt mycket på under sommaren. Den har en blandning av musikstilar som jag saknar hos andra band. Bästa album 2006!
Favoritspår: You can’t fool me Dennis, The boy who ran away
2. Arctic Monkeys – Whatever people say I am, that’s what I’m not
Jo det är nästas så bra som brittisk press verkar tycka.
Favoritspår: I bet you look good on the dancefloor, The wiev from the afternoon
3. Mando Diao – Ode to ochrasy
Trodde väl aldrig att jag skulle tycka om en skiva med Mando Diao så här mycket. De tidigare skivorna tilltalade mig inte speciellt mycket. Men den här föll jag för direkt.
Favoritspår: Long before rock ’n’ roll, Welcome home Luc Robiaille
4. The Kooks – Inside in inside out
Detta brittiska band föll jag pladask för.
Favoritspår: She moves in her own way, See the world
5. The Veils – Nux vomica
Det här är så bra, så bra.
Favoritspår: Not Yet, Advice for young mothers to be
6. Band of Horses – Everything all the time
Band of Horses blev ännu bättre efter att jag sett deras konsert på Emmaboda i somras.
Favoritspår: Funeral, Monsters
7. Guillemots – From the cliffs
Faktiskt föredrar jag denna ep framför deras fullängsalbum.
Favoritspår: Trains to brazil, Cats eyes
8. The Killers – Sam’s town
En av de skivor jag sett fram mest emot under året. Och även om det inte är lika bra som Hot Fuss så är det inte långt därifrån.
Favoritspår: When you were young, Sam’s Town
9. The Strokes – First impression on earth
Till skillnad från många andra så tycker jag att detta är deras bästa album.
Favoritspår: You only live once
10. Dirty Pretty Things – Waterloo to anywhere
Det låter så mycket Libertines så jag kan inte annat än älska Dirty Pretty Things skiva.
Favoritspår: Bang bang you’re dead
11. The Fratellis – Costello Music
Detta album har varit lika med party för mig denna höst.
Favoritspår: Henrietta
12. Razorlight – Razorlight
Jag kan inte förstå varför Razolight har fått så dålig kritik för detta album.
Favoritspår: In the morning, America
13. Belle & Sebastian – The life pursuit
Med detta album har jag på riktigt fallit för Belle & Sebastians musik.
Favoritspår: Another sunny day, Funny little frog
14. Peter, Bjorn and John – Writer’s block
Varenda låt på den här skivan är en hit.
Favoritspår: Young folks
15. Muse – Black holes and revelations
Detta album innehåller några av de bästa låtarna från Muse.
Favoritspår: Supermassive hole, Starlight
16. The Radio Dept – Pet grief
Favoritspår: Worst taste in music
17. Timo Räisänen – I’m Indian
Favoritspår: Fear no darkness promised child, I’m Indian
18. Josh Rouse – Subtitulo
Favoritspår: The man who
19. Kasabian – Empire
Favoritspår: Empire
20. TV on the Radio – Return to Cookie Mountain
Favoritspår: Playhouses
21. The Infadels – We are not the infadels
Favoritspår: Topboy
22. Lloyd Cole – Antidepressant
Favoritspår: The young idealists
23. Junior Boys – So this is goodbye
Favoritspår: In the morning, The equilizer
24. The Knife – Silent shout
Favoritspår: Silent shout
25. Sandy Mouche – And poems for the unborn
Favoritspår: Spiderweb suit
26. Duels – The bright lights and what I should have learned
Favoritspår: Potential futures, What we did wrong
27. Pet shop boys – Fundamental
28. The Martial Arts – Your Sinclair
Favoritspår: Kicking & Screaming, Finale
29. Cold War Kids – Up in rags
Favoritspår: Hang me up to dry
30. Albert Hammond Jr – Yours to keep
Favoritspår: Back to the 101