18 februari, 2006

Det här är jag...


Var bara tvungen att testa ifall jag kunde lägga in bilder. Och det kunde jag! Posted by Picasa

17 februari, 2006

Planer inför sommaren...

Jag ska försöka spara pengar inför sommaren. Det är tråkigt men nödvändigt eftersom jag vill kunna göra roliga saker när jag är ledig. Jag är doktorand och då har man inte mycket pengar. Iallafall inte jag.

I sommar har jag planerat följande:
Popaganda i Stockholm (25-27 maj)
Gratisfestival men mycket bra musik som jag tyvärr missade förra året men den här gången ska jag dit.
Roskildefestivalen
Jag har aldrig varit där men det här året skulle inget få stoppa mig. Min kusin ska gifta sig på lördagen under Roskildefestivalen. Men det är i Malmö så jag hoppas kunna göra en liten utflykt under några timmar för att sedan komma tillbaka till festivalen. Mamma blev inte glad på mig när jag sa det. Men det måste gå.
Malmöfestivalen
Jag gillar verkligen Malmöfestivalen och det brukar vara många bra artister som spelar. Och mycket god mat.

Kaiser Chiefs fick tre Brit Awards

Så har det varit Brit Awards. Och mina favoriter Kaiser Chiefs fick tre priser!

British Rock Act
British Live Act
British Group

De har ju enligt mig gjort förra årets bästa album. De spelar i Köpenhamn om en månad och jag vet inte om jag ska dit. Jag har inte den bästa ekonomin och jag tror ingen skulle följa med för jag känner ingen annan som lyssnar på dem, men som sagt de ska ju vara grymma live. Det finns fortfarande biljetter kvar så vi får väl se.

Konserter hittills...

Jag älskar att lista all möjligt så här är en lista på de spelningar jag har sett hittills i år
(och jag tar med de förband jag tycker förtjänar att tas med)

Montt Mardié - KB 6/1
Sofie Rimheden - KB 6/1
Kristian Anttila - KB 13/1
Sandy Mouche - KB 13/1
Montt Mardié - Mejeriet 26/1
Eskju Divine - Mejeriet 26/1
They live by night - Mejeriet 26/1
Johnossi - Mejeriet 3/2
Kristian Anttila - Mejeriet 3/2
Sandy Mouche - SheMusic 8/2
Lina Englund SheMusic 8/2
The Brakes - KB 15/2
Editors KB 15/2

10 februari, 2006

Sandy Mouche

Det finns visserligen ganska många artister som jag har sett fler än en gång, men det finns ett band som jag nog har tappat räkningen på antal gånger. Det handlar om Sandy Mouche. Ett band från Malmö men de är inte helt okända. Man hör dem allt på P3 ibland.

Iallafall så såg jag dem ännu en gång i onsdags, på SheMusic, en konsertklubb med fokus på kvinnliga musiker. Denna kväll uppträdde förutom Sandy Mouche även Lina Englund som man kanske känner igen från filmen Vinterviken.
Sandy Mouche har ganska nyligen släppt sitt andra album och består bla av Helena och Martinique Josefsson som båda sjunger. Det är föresten Helena som sjunger på Per Gessles nya singel. Iallafall så har hon en otroligt vacker röst.
Jag och min kompis kom fram till att detta borde var den sjunde gången jag såg Sandy Mouche och det kan bli en åttonde gång ifall jag ser dem nästa fredag i Helsingborg. Då uppträder nämligen även Le Sport som jag är väldigt sugen på att se.

09 februari, 2006

Musik man borde gilla...

Min syster tipsade mig om en sida, Pandora, där man kan få tips om musik man borde gilla.

Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar men de kallar det Music Genome Project. De har sedan år 2000 gått igenom och klassificerat låtar från över 10 000 artister och arbetet pågår hela tiden så här finns mycket musik.

Just nu lyssnar jag på musik som liknar Hard-Fi. Anledning till att de nu spelar The Bravery är att: "it features a vocal-central aesthetic, extensive vamping, minor key tonality, electric guitar riffs and many other similarities identified in the music genome project."

Låter ju riktigt seriöst.

Och rent spontant tycker jag att de spelar riktigt bra musik. Okej nu spelar de en låt från Top Gun, men oftast är det bra val och man kan ju faktiskt hoppa över de låtar man inte gillar.

En annan liknande sida är Last.fm. Även där finns en radio som kan spela musik med liknade artister. Även den är väldigt bra men just nu föredrar jag Pandora.com

Patrick Wolf

Jag får en sådan kick av att upptäcka ny bra musik. Det är en underbar upplevelse när man direkt känner att detta är riktigt bra.

Senast i raden är Patrick Wolf. Jag behövde bara höra en låt så var jag fast. Han har släppt två album: "Lychantrophy" (2003) Och "Wind in wires" (2005). Och det är just hans andra album som jag den senaste tiden har lyssnat massor på och det är så himla bra.

Bästa låtar:
The libertine
Teignmouth
The Railwayhouse

02 februari, 2006

Belle & Sebastian

Idag har jag haft Belle & Sebastian maraton. Lyssnat på alla deras skivor (tror jag iallafall) i sträck. De släpper ju snart en ny skiva. Fast den har jag redan lyssnat på ett bra tag nu. Och jag gillar den faktiskt. "Funny little frog" kan man lyssna på hur mycket som helst på.

Howard Jones

Det var riktigt kul att höra Howard Jones på P3 live igår. Det var länge sedan jag hörde honom och han håller tydligen fortfarande på.

Jag lyssnade mycket på honom när jag hade min 80-tals period någon gång på 90-talet. Och "What is love" är ju fortfarande riktigt bra.

Mina skivköp

Jag köpte några skivor. Efter spelningarna förra veckan. Det är ganska ovanligt av mig. Köper jag skivor brukar det vara på rea. Nu kostade de ju bara 100 kronor styck så det var ju som rea men ända. Detta var ändå hyfsat nya skivor.

Montt Mardié
Eskju Divine
El perro del mar
Sibiria

Jag skulle ha kunnat köpa resten av skivorna som såldes. Men jag kunde inte med att ta mer än fyra stycken. Ångrar mig lite nu. They live by night som också spelade lät bitvis ganska bra så jag är lite nyfiken på deras ep. Och Three is a crowd har jag lyssnat mycket på så den skivan borde jag ju ha själv.

Men jag har ju inte den bästa ekonomin så det räckte nog med skivinköp för min del.