01 januari, 2008

Topp 30 album 2007

1. Patrick Wolf – The Magic Position
2. The Shins – Wincing the Night Away
3. The Arcade Fire – Neon Bible
4. Of Montreal – Hissing Fauna, Are You The Destroyer
5. Shout Out Louds – Our Ill Wills
6. Jack Peñate – Matinée
7. Panda Bear – Person Pitch
8. The Tough Alliance – A New Chance
9. Kings Of Leon – Because of the Times
10. Jamie T – Panic Prevention
11. Säkert! – Säkert!
12. Arctic Monkeys – Favourite Worst Nightmare
13. Spoon – Ga ga ga ga ga
14. Loney, Dear – Loney, Noir
15. Fields – Everything Last Winter
16. Maximo Park – Our Earthly Pleasure
17. The Cribs – Men's Needs, Women's Needs, Whatever
18. White Rabbits – Fort Nightly
19. Hard-Fi – Once Upon a Time in the West
20. Band of Horses – Cease to Begin
21. Mika – Life in Cartoon Motion
22. Maps – We Can Create
23. Modest Mouse – We Were Dead Before the Ship Even Sank
24. The Bravery – The Sun and the Moon
25. Interpol – Our Love to Admire
26. The View – Hats Off to the Buskers
27. The Apples in Stereo – New Magnetic Wonder
28. Pela – Anytown Graffiti
29. Klaxons – Myths of the Near Future
30. Battles – Mirrored

30 augusti, 2007

Jag har festivalabstinens

Så här några dagar efter att Malmöfestivalen är över och livet återgår till det normala igen så längtar jag tillbaka till sommaren med alla festivaler jag har varit på. Inser att det kommer att dröja ändå tills nästa sommar för festivalbesök igen. Så det kanske passar bra att sammanfatta alla sommarens festivaler. De främsta var: Acceleratorfestivalen, Roskildefestivalen, Arvikafestivalen och Way Out West. Sen var jag även på Helsingborgsfestivalen, Stapelfestivalen, SheMusicfestivalen och på Malmöfestivalen.

Acceleratorfestivalen var nog bäst rent bokningsmässigt och det var en riktigt lyckad festival, även om det aldrig kan bli samma känsla som på en campingfestival. Upplevelsen i Roskilde var helt sjuk. Det känns som att det är mängden lera som man kommer komma ihåg efteråt. Mest just på grund av vädret så gick jag in extra hårt för att verkligen uppleva festivalstämningen. Arvikafestivalen har jag besökt flera gånger tidigare och jag giller verkligen den festivalen. Allt är samlat på en ganska liten yta, campingen når man på bara några minuter och det är ganska speciellt klädda människor som besöker den festivalen vilket är kul. Dock var jag rejält förkyld vilket förstörde en del av stämningen. Way Out West med väldigt mycket folk på väldigt liten yta, och de flesta av besökarna skulle tex aldrig besöka Roskilde, dvs mycket bekväma besökare. Så jag måste säga att jag hellre går på festivaler där man även kan campa. Där man inte behöver släpa på massa saker hela dagarna, där man kan dricka billig sprit i tältet och där människorna känns lite mer galna och festivaligare.

04 juni, 2007

Lyssnat på vecka 22

Spoon
Spoon har släppt ett nytt album, Ga Ga Ga Ga Ga, och jag som aldrig har lyssnat på dem innan blev väldigt förvånad över hur bra de låter.

1990s
Jag har sett fram emot 1990s debutalbum sedan jag såg en dokumentär om Glasgow där de var med.

Battles
Efter att ha hört de tre första låtarna på Battles album var jag helt såld. Det här är riktigt bra. Men det är bara dessa tre låtar som jag har fastnat på efter att ha hört hela albumet. Speciellt "Atlas" som är något av de bästa jag hört i år.

Manic Street Preachers
De är ett av mina favoritband och har nyligen släppt ett album, Send Away the Tiger. Och även om det var länge sedan jag lyssnade flitigt på dem kan de fortfarande göra musik som jag gillar.

The Tough Alliance
De spelar på fredag på Jeriko, men det missar jag. Men får en till chans på Accelerator. Den enda gången jag har sett dem var på Arvikafestivalen 2005. De spelade sist på kvällen men jag har för mig att det dröjde länge innan de gick på scenen. Sen framförde de bara några låtar, så det kändes ganska bortkastat.

Ghosts
Jag hörde "Stay The Night" och var tvungen att få lyssna på hela skiva. Den är rätt bra men det fastnar inte direkt.

Windmill
Jag har hört talas om Windmill via olika bloggar de senaste månaderna och nu äntligen skaffade jag mig albumet.

The Bravery
Ett nytt album med The Bravery är ute, The sun and the moon, och jag gillar det. Det verkar inte finnas så många tillfällen att få se dem i sommar så kanske ser dem i Köpenhamn 27 juni.

The View
Deras album är fortfarande väldigt bra. Fast lite svårgreppbart, albumet innehåller totalt 14 spår.

Måns Zelmerlöw
Måns gick in högst upp på den svenska försäljningslistan förra veckan. Killen har verkligen blivit folklig och det har jag inget emot. Efter att ha lyssnat igenom albumet så finns här stor potential för fler hitlåtar.

25 maj, 2007

Lyssnat på vecka 20

The Tough Alliance
Efter att ha hört First Class Riot förstod man att det var något stort på gång. Detta kan mycket väl vara det jag förknippar med sommaren 2007, på samma sätt som sommaren 2005 till stor del tillhörde TTA.

Rufus Wainwright
Nytt från Rufus och det är stundtals riktigt bra. Förutom singel "Going to a town" är "Between my legs" och "Slideshow" mina favoriter. Längtar tills hans spelning på Accelerator om några veckor.

Maps
Maps består tydligen av en kille från Northampton och har precis kommit ut med ett debutalbum "We Can Create". Riktigt bra är det iallafall och Accelerator blir den första spelningen för dem i Sverige.

Shout Out Louds
Jag får bli tvungen att skippa Siesta även detta året. Shout Out Louds skulle spela och massa andra sevärda artister främst från Sverige. Men kören jag sjunger i har konsert på lördag så då får man skippa allt vad festivaler heter.

Pela
Jag har verkligen fastnat för en av låtarna på Pelas album "Anytown Graffiti", nämligen "Waiting on the stairs". Det är lätt en av årets bästa låtar hittills.

Miss Li
Jag kommer att få flera tillfällen att få se och höra Liss Li i sommar. Men jag tänkte ändå se henne ikväll på Debaser. För jag tror att det kan bli värsta grymma grejen. The Prom heter klubben och man får väl se till att klä sig lite balaktigt.

17 maj, 2007

Eurovisonsschlagern 2007

Jag gjorde min egen topp 19 eurovisionsschlagerlista. Inom parantes är hur de placerade sig i tävlingen.

1. Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai (Ukraina) (2)
2. Marija Serifovic - Moltiva (Serbien) (1)
3. Koldun - Work Your Magic (Vitryssland) (6)
4. Les Fatals Picards - L'amour à la Francaise (Frankrike) (22)
5. Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Water (Bulgarien) (5)
6. Sopha - Visionary Dream (Georgien) (12)
7. Roger Cicero - Frauen Regier'n Die Welt (Tyskland) (19)
8. The Ark- The Worrying Kind (Sverige) (18)
9. DQ - Drama Queen (Danmark) (ej till final)
10. Eirikur Hauksson - Valentine Lost (Island) (ej till final)
11. Evridiki - Comme Ci Comme Ca (Cypern) (ej till final)
12. D'Nash - I Love You Mi Vida (Spanien) (20)
13. Hanna - Leave Me Alone (Finland) (17)
14. Hayko - Anytime You Need Me (Armenien) (8)
15. DJ Bobo - Vampires Are Alive (Schweiz) (ej till final)
16. Kenan Dogulu - Ske It Up Shekerim (Turkiet) (4)
17. Sarbel - Yassou Maria (Grekland) (7)
18. Bonaparti LV - Questa Notte (Lettland) (16)
19. Todomondo - Liubi, Liubi, I Love You (Rumänien) (13)

Festivalsommar

Det bästa med sommaren måste ändå vara alla festivaler. Och man vill besöka så många som möjligt. Dessa har jag planerat in sommaren 2007:

SheMusic-festivalen (14 juni, Debaser, Malmö)
Jag jobbade på den förra året och den hade väldigt få besökare. Men den är ändå tilbaka detta året och jag hoppas att det går bättre nu. De har tex bokat Oh Laura och det verkar ju lovande.

Accelerator (29-30 juni, Frescati, Stockholm)
De har faktiskt helt sjukt bra bokningar. Bright Eyes, Jamie T, Modest Mouse, Rufus Wainwright, Tokyo Police Club, TV on the Radio, CSS, The Maccabees, Peter Bjorn and John, Junior Boys, Interpol.

Roskildefestivalen (5-8 juli)
Jag har ännu inte köpt biljett men fömodligen drar jag till Roskilde. De har ju ändå en del intressanta bokningar, Arcade Fire, Arctic Monkeys, Björk, Cold War Kids, The Killers, Klaxons, Mika, Muse, Peter Bjorn and John.

Arvikafestivalen (12-14 juli)
Även arvikafestivalen har en hel del bra bokningar och biljett är redan inhandlad. Bloc Party, Patric Wolf, Mates of States, The Magic Numbers, Shout Out Louds, Scissors Sisters, Juvelen, The Ark, Hot Chip, Mando Diao.

Emmabodafestivalen (26-28 juli)
Jag tror jag drar till Emmaboda i år igen, och har chans att se Of Montreal, Shout Out Louds, Xiu Xui, Miss Li, Detektivbyrån, Familjen, My Darling You, Samuraj Cities. Och många andra band som jag inte har koll på.

Way Out West (10-11 augusti, Göteborg)
Jo det är lite väl dyrt kan tyckas (1200kr) och de har inte de bästa bokningarna men ändå mycket jag vill se. Architectures in Helsinki, CocoRosie, Malajube, Mika, Regina Spector, Salem Al Fakir, Shout Out Louds, Säkert!, The Go! Team, The Hives.

Kulturkalaset (14-19 augusti, Göteborg)
Man har inte hört speciellt mycket om detta evenemang som ska ersätta Göteborgskalaset men hoppas på en del bra bokningar. Den enda jag vet om är Måns Zelmerlöw.

Malmöfestivalen (17-24 augusti)
Malmöfestivalen är given, det är gratis och det brukar alltid finnas mycket konserter. Hittlills har de bl.a. bokat Klaxons, Salem Al Fakir, Timbuktu, Sahara Hotnights.

15 maj, 2007

Lyssnat på vecka 18

Good Shoes
Får se om det kommer något tillfälle att få se dem.

Fields
Fields är ett av de banden som Peanut har tipsat om. Och jag kan verkligen rekommendera dem.

Loney, Dear
Jag var och såg Loney, Dear på Debaser den 5 maj. Hoppas på fler tillfällen i sommar för musiken är underbar.

Björk
Jag har egentligen aldrig lyssnat på Björk men har ändå sett fram emot hennes nya skiva, Volta. Hon är en av de mest intressanta artisterna som är bokade till Roskildefestivalen i år.

Shout Out Louds
Jag lyssnade mycket på Shout Out Louds för några år sedan och nu är de aktuella med ett nytt album, Our Ill Wills.

Arctic Monkeys
Arctic Monkeys har fått riktigt bra betyg för sin nya album. Mina favoriter från skivan är Brianstorm, 505 och Flourescent Adolescent.

Of Montreal
Även Of Montreal spelade under öppningshelgen på Debaser. Det var helt fantastiskt. Dessutom var Musikbyrån där och filmade så får se när det kommer att sändas.

Menomena
Ett band från USA som släppte sitt andra album, Friend and Foe, tidigare i våras. De kommer till Way Out West i Göteborg i Augusti.

14 maj, 2007

Lyssnat på vecka 17

Arctic Monkeys
Så har de släppt sitt andra album, Favorite Worst Nightmare. Jag giller verkligen Arctic Monkeys, och även den här skivan låter väldigt mycket Arctic Monkeys. De kommer till Roskilde och även om de inte är speciellt imponerade live så kommer jag definitivt se dem.

Maximo Park
Deras debutalbum kom 2005. Jag har sett fram emot deras nya album.

Andrew Bird
Jag har inte hört talas om Andrew Bird förrän jag läste om honom i senaste Sonic. Men jag var tvungen att köpa albumet.

The Domus
Kommer inte ihåg hur jag först hörde talas om The Domus, men jag blev tillräckligt nyfiken på dem sa att jag skaffade albumet.

Good Shoes
Nytt band från England.

Bright Eyes
Ett nytt album från Bright Eyes och det är riktigt bra.

Midlake
Jag såg Midlake på KB för några veckor sedan. Nu hade jag lyssnat in mig betydligt bättre på deras skiva än förra gången jag såg dem på Emmaboda så det var riktigt kul att se dem. Många otroligt bra låtar har de gjort.

11 april, 2007

Berätta det för Lina (om du törst)

Martin Westerstrand som tidigare sjöng i bandet LOK har nu ett nytt band. De kallar sig för Lillasyster och det är egentligen ingen musik jag lyssnar på. Metal är inget för mig. Men jag tycker att det är ganska kul eftersom det är min kusin Lina som de sjunger om i låten "Berätta det för Lina". Hon är nämligen tillsammans med Martin.

10 april, 2007

Jury till Svensktoppen

Jag har blivit utvald att rösta fram Svensktoppen i fyra veckor. Jag har inte lyssnat på svensktoppen sen jag var liten men eftersom jag älskar musiklistor så känns det jättekul. Jag vet inte hur många som får rösta varje vecka men det kan inte vara många eftersom det är första gången jag blir utvald.

Svensktoppen är dock helt sjuk på så sätt att låtar kan klara av att hålla sig på lista i flera år. Just nu har "Du är min man" med BAO och Helen Sjöholm varit med i 144 veckor. Det är faktiskt helt sjuk, och låten är ju inte ens bra. Själv röstade jag på Måns, Säkert och Laleh.

Lyssnat på vecka 14

Maximo Park
Måste säga att jag längtat efter deras nya skiva - Our Earthly Pleasures. Förutom deras singel "Our Velocity" som är helt lysande finns det flera andra bra låtar på albumet.

Patrick Wolf
Jag hoppas att han kommer till Roskilde.

LCD Soundsystem
LCD Soundsytem har precis släppt ett andra album "Sound of Silver".

Kings Of Leon
Ett nytt album med Kings Of Leon som är riktigt bra.

Feist
Jag älskar "My Moon My Man". Dessvärre kommer det nog vara den enda av hennes låtar som jag kommer lyssna på.

Modest Mouse
Bra bra.

The Brakes
Jag såg The Brakes som förband till Editors på KB för något år sedan om jag inte kommer ihåg fel. Nytt album släppte de för några månader sedan och de spelar på fredag i Köpenhamn. Mycket möjligt att jag tar mig dit då eftersom även Fratellis spelar.

The Arcade Fire
Jag är fortfarande lite sur för att de ställde in spelningen i Köpenhamn för några veckor sedan. Men de kommer förhoppningsvis till Roskilde.

Midlake
Planerna är att jag ska se Midlake när de spelar på KB den 23 april.

Detektivbyrån
Det var min syster som introducerade mig för Detektivbyrån. Det finns flera tillfällen att se dem i sommar.

14 mars, 2007

Dessa killar från Idol...

Det finns några saker som jag tänker säga utan att skämmas. För det första att jag älskar låten "Tokyo" med Danny, han från Idol 2006. Förra säsongen av Idol var den första jag följde och herregud vad jobbigt det var när Danny röstades ut. Det är ingen överraskning att han nu har fått skivkontrakt och släppt sin första singel,Tokyo, som är hur bra som helst. Gaydisco när den är som bäst. Det är betydligt roligare än tråk-rock med Eric eller Markus.

Jag älskar Melodifestivalen. Speciellt i år med Kristian Luuk som programledare. Och efter att varken Magnus Uggla ellerMagnus Carlsson gick till final, var Måns Zelmerlöw min favorit i finalen. Ännu en sångare från Idol. Men jag kan inte rå för att jag inte kan sluta lyssna på han låt "Cara mia".

13 mars, 2007

Patrick Wolf - The Magic Position

Jag tror ingen annan kan beröra mig så mycket som Patrick Wolf. Jag minns när jag första gången hörde hans förra skiva och jag fastnade direkt för hans musik. Nu har jag äntligen fått hans nya skiva. Den var klar redan i somras och jag har väntat på den ända sedan dess. Jobbigt när man även behöver vänta flera veckor efter att den har släppts på att de ska skicka hem den, men nu har jag den iallafall äntligen.

Efter att ha lyssnat på den några gånger så kan jag säga att han har lyckats igen. Jag känner så starkt för hans musik för att den berör mig så mycket. Jag fällde t.o.m några tårar när jag lyssnade på "Augustine" som jag anser är den bästa låten på skivan varav han sedan sjunger "and now come the tears". Varenda låt är helt fantastisk. Jag vill inte att det ska gå över, jag vill fortsätta att vara i detta tillståndet. Det är ju därför jag lyssnar på musik, det är inte ofta man får uppleva det så starkt men ibland så händer det. Det har redan släppts mycket bra musik i år men jag undrar om någon kan slå Patrick Wolf.

07 mars, 2007

Nya släpp till Arvikafestivalen

Jag har redan nu bestämt mig för att åka till Arvikafestivalen i sommar. Patick Wolf har varit klar ett tag och jag skulle kunna åka dit bara för att få se honom. Men nu släpper de namn som Bloc Party och Mates of States och jag känner att jag inte har något annat val än att åka dit i sommar. Jag har varit där totalt fem gånger om jag minns rätt, dock ej förra året.

05 mars, 2007

Lyssnat på vecka 9

Kaiser Chiefs - Yours truly angry mob
Så har äntligen uppföljaren till deras debutalbum "Employment" släppts. Jag älskade verkligen deras förra album. Och efter att ha lyssna några gånger är jag inte besviken. Det är ändå ett gott tecken att man vill lyssna på skivan om och om igen.

The Kooks
Som sagt så gjorde The Kooks förra årets partyplatta.

Modest Mouse - We were dead before the ship even sank
Detta album har jag sett fram emot en tag nu. Specielt efter att ha hört "Dashboard" som är en av de bästa låtarna jag har hört i år.

The Arcade Fire
Deras nya album blir faktiskt bara bättre och bättre. Det kan bli hur bra som helst.

The Libertines
Om jag tänker efter skulle jag nog kunna säga att Libertines är mitt favoritband.

Lyssnat på vecka 8

Apples in Stereo
Efter att ha hört några fåtal låtar från deras nya album och efter att ha läst recensionen i The Cricket var jag tvungen att skaffa hela albumet.

The Arcade Fire
Nu är det inte många veckor kvar tills jag ska se dem i Köpenhamn.

Mika
Först var jag lite skeptisk till Mika, men efter att ha lyssnat på hans album var jag fast. Jag har dessutom insett att jag är svag för falsett. Jag skulle gärna se honom i Köpenhamn om en månad.

Loney, Dear
Deras nya skiva, Loney, Noir, som jag ännu inte har lyssnat på har getts ut på samma skivbolag som The Shins i USA. Jag såg dem förra året på Popaganda och hoppas att de spelar här i Sverige någongång i framtiden. Popaganda, den underbara gratisfestivalen på universitetsområdet i Stockholm, som har varit ett av årets höjdpunkter kommer inte bli av detta året. Den kanske aldrig mer blir av. Jag är faktiskt riktigt besviken.

21 februari, 2007

Lyssnat på vecka 7

Säkert - Säkert!
Jag kan inte få nog av detta albumet. Men frågan är om hon kallas för Säkert med eller utan !. Jag anser att det bara är Säkert av den anledningen att det var taggat så när jag köpte albumet, så varför ska man vara tvungen att ändra det?

The View - Hats Off To The Buskers
The View är från Skottland och detta albumet innehåller flera riktigt bra låtar såsom Superstar tradesman och Wasted Little DJ's.

Field Music - Tones of Town
Det här låter verkligen intressant.

Jamie T - Panic Prevention
Jag hade inte så stora förväntningar på detta albumet efter att bara ha hört "If you got the money" men oj vad bra det är.

The Arcade Fire - Neon Bible
Mina favoriter är nog "Keep the car running", "Intervention" och "Ocean of noise".

Little Man Tate - About What You Know
Så har debutalbumet från detta brittiska band släppts. Visst är det det rätt okej men det känns som det drunknar i allt annat.

The Good, The Bad & The Queen
Detta album är faktiskt riktigt bra.

13 februari, 2007

Lyssnat på vecka 6

Of Montreal
Jag har inte lyssnat på Of Montreal tidigare. Men deras nya album är grymt bra och jag tycks kunna lyssna på det hur många gånger som helst. Idag fick jag reda på att de kommer att spela på Debaser i Malmö den 5 maj. Om nu Debaser öppnar som planerat.

The Arcade Fire
Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle få höra deras nya album redan en månad innan den släpps på riktigt. Jag har höga förväntningar. Första gången jag hörde Intervention för några månader sedan kunde jag inte sluta lyssna på den och Neon Bible är helt klart ett av de främsta albumen i vår. Sen ska jag ju se dem i Köpenhamn i mars. Tyvärr ändrar de konsertlokal från mysiga Vega till omysiga KB-hallen. Men det kanske jag inte tänker på när jag väl är på plats.

Säkert!
Säkert! är Annika Norlins nya projekt. Jag föll direkt för "Vi kommer att dö samtidigt" när jag hörde den. Och hela albumet är helt klockrent med alla fyndiga vardagstexter.

Salem al Fakir
Jaha nu har alltså Salem al Fakir släppt sitt album. Man verkar kunna se honom på både den ena och andra festivalen i sommar så det längtar jag definitivt efter.

Tokyo Police Club
Jag blev tipsad om TPC för ett tag sedan. Och nu läste jag att de är ett av tio band som NME tror på inför 2007. Om nu någon bryr sig om vad de tycker. Jag tror iallafall också på TPC under 2007. Jag skulle gärna se dem när de spelar i Köpenhamn nästa vecka.

Rifles
Det var någon som sa att jag borde lyssna på Rifles eftersom det är sådant som jag borde gilla. Och jag har lyssnat på deras album flera gånger och tänkt att, jo detta gillar jag verkligen.

Russian Futurists
Jag läste någonstans att Russian Futurists skulle vara support till spelningen med Junior Boys i Köpenhamn 8 mars men jag är inte säker på om det är så. Om de är det kommer jag också vara där. Jag missade deras spelning i Stockholm i september.

11 februari, 2007

27#11

I fredags spelade 27#11 på Panora i Malmö. Det är Thomas Öbergs nya projekt. Elektronisk musik och han sjunger på engelska denna gången. Jag hade glömt bort att de skulle spela så det blev en glad överraskning när jag kom till klubben. Jag hade hört några låtar innan på Myspace och gillar det verkligen.

02 februari, 2007

Music Doc

Nästa helg (9-11 februari) är det dags för Music Doc, en musikdokumentärfestival i Malmö och Lund. Det verkar absolut vara värt ett besök eller två. Det visas bl.a. dokumentärer om The Hives, Pixies och Jens Lekman. De visar även "Made in Sheffield: The birth of electronic pop". Och "High Tech Soul", om technons historia.

En av filmerna som visas såg jag för några veckor sedan i Köpenhamn. Det var en dokumentär om Leonard Cohen, I'm your man. Jag har aldrig lyssnat på honom, men i filmen fanns även Rufus Wainwright, Nick Cave, Antony Hegarty och Jarvis Cocker som tolkade några av hans låtar.

Jag ska definitivt se "Glastonbury" från 2006. Och sen är jag nyfiken på att se filmen "What is Indie?" med efterföljande paneldiskussion.