Säkert - Säkert!
Jag kan inte få nog av detta albumet. Men frågan är om hon kallas för Säkert med eller utan !. Jag anser att det bara är Säkert av den anledningen att det var taggat så när jag köpte albumet, så varför ska man vara tvungen att ändra det?
The View - Hats Off To The Buskers
The View är från Skottland och detta albumet innehåller flera riktigt bra låtar såsom Superstar tradesman och Wasted Little DJ's.
Field Music - Tones of Town
Det här låter verkligen intressant.
Jamie T - Panic Prevention
Jag hade inte så stora förväntningar på detta albumet efter att bara ha hört "If you got the money" men oj vad bra det är.
The Arcade Fire - Neon Bible
Mina favoriter är nog "Keep the car running", "Intervention" och "Ocean of noise".
Little Man Tate - About What You Know
Så har debutalbumet från detta brittiska band släppts. Visst är det det rätt okej men det känns som det drunknar i allt annat.
The Good, The Bad & The Queen
Detta album är faktiskt riktigt bra.
21 februari, 2007
13 februari, 2007
Lyssnat på vecka 6
Of Montreal
Jag har inte lyssnat på Of Montreal tidigare. Men deras nya album är grymt bra och jag tycks kunna lyssna på det hur många gånger som helst. Idag fick jag reda på att de kommer att spela på Debaser i Malmö den 5 maj. Om nu Debaser öppnar som planerat.
The Arcade Fire
Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle få höra deras nya album redan en månad innan den släpps på riktigt. Jag har höga förväntningar. Första gången jag hörde Intervention för några månader sedan kunde jag inte sluta lyssna på den och Neon Bible är helt klart ett av de främsta albumen i vår. Sen ska jag ju se dem i Köpenhamn i mars. Tyvärr ändrar de konsertlokal från mysiga Vega till omysiga KB-hallen. Men det kanske jag inte tänker på när jag väl är på plats.
Säkert!
Säkert! är Annika Norlins nya projekt. Jag föll direkt för "Vi kommer att dö samtidigt" när jag hörde den. Och hela albumet är helt klockrent med alla fyndiga vardagstexter.
Salem al Fakir
Jaha nu har alltså Salem al Fakir släppt sitt album. Man verkar kunna se honom på både den ena och andra festivalen i sommar så det längtar jag definitivt efter.
Tokyo Police Club
Jag blev tipsad om TPC för ett tag sedan. Och nu läste jag att de är ett av tio band som NME tror på inför 2007. Om nu någon bryr sig om vad de tycker. Jag tror iallafall också på TPC under 2007. Jag skulle gärna se dem när de spelar i Köpenhamn nästa vecka.
Rifles
Det var någon som sa att jag borde lyssna på Rifles eftersom det är sådant som jag borde gilla. Och jag har lyssnat på deras album flera gånger och tänkt att, jo detta gillar jag verkligen.
Russian Futurists
Jag läste någonstans att Russian Futurists skulle vara support till spelningen med Junior Boys i Köpenhamn 8 mars men jag är inte säker på om det är så. Om de är det kommer jag också vara där. Jag missade deras spelning i Stockholm i september.
Jag har inte lyssnat på Of Montreal tidigare. Men deras nya album är grymt bra och jag tycks kunna lyssna på det hur många gånger som helst. Idag fick jag reda på att de kommer att spela på Debaser i Malmö den 5 maj. Om nu Debaser öppnar som planerat.
The Arcade Fire
Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle få höra deras nya album redan en månad innan den släpps på riktigt. Jag har höga förväntningar. Första gången jag hörde Intervention för några månader sedan kunde jag inte sluta lyssna på den och Neon Bible är helt klart ett av de främsta albumen i vår. Sen ska jag ju se dem i Köpenhamn i mars. Tyvärr ändrar de konsertlokal från mysiga Vega till omysiga KB-hallen. Men det kanske jag inte tänker på när jag väl är på plats.
Säkert!
Säkert! är Annika Norlins nya projekt. Jag föll direkt för "Vi kommer att dö samtidigt" när jag hörde den. Och hela albumet är helt klockrent med alla fyndiga vardagstexter.
Salem al Fakir
Jaha nu har alltså Salem al Fakir släppt sitt album. Man verkar kunna se honom på både den ena och andra festivalen i sommar så det längtar jag definitivt efter.
Tokyo Police Club
Jag blev tipsad om TPC för ett tag sedan. Och nu läste jag att de är ett av tio band som NME tror på inför 2007. Om nu någon bryr sig om vad de tycker. Jag tror iallafall också på TPC under 2007. Jag skulle gärna se dem när de spelar i Köpenhamn nästa vecka.
Rifles
Det var någon som sa att jag borde lyssna på Rifles eftersom det är sådant som jag borde gilla. Och jag har lyssnat på deras album flera gånger och tänkt att, jo detta gillar jag verkligen.
Russian Futurists
Jag läste någonstans att Russian Futurists skulle vara support till spelningen med Junior Boys i Köpenhamn 8 mars men jag är inte säker på om det är så. Om de är det kommer jag också vara där. Jag missade deras spelning i Stockholm i september.
11 februari, 2007
27#11
I fredags spelade 27#11 på Panora i Malmö. Det är Thomas Öbergs nya projekt. Elektronisk musik och han sjunger på engelska denna gången. Jag hade glömt bort att de skulle spela så det blev en glad överraskning när jag kom till klubben. Jag hade hört några låtar innan på Myspace och gillar det verkligen.
02 februari, 2007
Music Doc
Nästa helg (9-11 februari) är det dags för Music Doc, en musikdokumentärfestival i Malmö och Lund. Det verkar absolut vara värt ett besök eller två. Det visas bl.a. dokumentärer om The Hives, Pixies och Jens Lekman. De visar även "Made in Sheffield: The birth of electronic pop". Och "High Tech Soul", om technons historia.
En av filmerna som visas såg jag för några veckor sedan i Köpenhamn. Det var en dokumentär om Leonard Cohen, I'm your man. Jag har aldrig lyssnat på honom, men i filmen fanns även Rufus Wainwright, Nick Cave, Antony Hegarty och Jarvis Cocker som tolkade några av hans låtar.
En av filmerna som visas såg jag för några veckor sedan i Köpenhamn. Det var en dokumentär om Leonard Cohen, I'm your man. Jag har aldrig lyssnat på honom, men i filmen fanns även Rufus Wainwright, Nick Cave, Antony Hegarty och Jarvis Cocker som tolkade några av hans låtar.
Jag ska definitivt se "Glastonbury" från 2006. Och sen är jag nyfiken på att se filmen "What is Indie?" med efterföljande paneldiskussion.
Melodifestival
Imorgon börjar det främsta spektaklet i Sverige inom musik. Det handlar om melodifestivalen och jag kollar såklart. Nuförtiden är det svårt att missa det. Men man kan undra hur många år till man står ut med att det pågår i sex lördagar i rad.
Utan att ha hört någon av låtarna tror jag att dessa tio kommer till final:
Anna Book
Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller
Jimmy Jansson
The Ark
Magnus Carlsson
Sebastian
Nanne
Magnus Uggla
After Dark
Andreas Johnsson
Fast jag skulle gärna vilja se Addis Black Widow, Regina Lund och Caroline af Ugglas i final.
Utan att ha hört någon av låtarna tror jag att dessa tio kommer till final:
Anna Book
Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller
Jimmy Jansson
The Ark
Magnus Carlsson
Sebastian
Nanne
Magnus Uggla
After Dark
Andreas Johnsson
Fast jag skulle gärna vilja se Addis Black Widow, Regina Lund och Caroline af Ugglas i final.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)