26 januari, 2006
Alla är faktiskt inte musikintresserade
Några intressanta uttalanden som tex att alla faktiskt inte är intresserade av att leta ny musik utan det finns faktiskt viktigare saker att syssla med. Att musik bara blir stort här i Sverige när det är Melodifestival eller Idol. Sorgligt men kanske sant.
Nu ska jag iallafall iväg och gå på indieplundring som de kallar det.
Montt Mardié, Like honey, Eskju Divine och They live by night
Det är bara Montt Mardié jag lyssnat på och lite Eskju Divine. Så jag hoppas få upptäcka lite ny musik ikväll.
The Subways
10 av 10 fick den. Äntligen någon som har förstått hur bra den faktiskt är. Jag kanske inte skulle ge den 10 men nästan.
24 januari, 2006
Brit Awards
Fast skulle jag bo i London skulle jag nog bli ruinerad. Det skulle vara alldeles för många spelningar som jag var tvungen att gå på.
20 januari, 2006
Clap your hands say yeah!
Det krävdes några lyssningar men nu älskar jag det.
Bästa låtar:
Upon This Tidal Wave of Young Blood
(En helt underbar poplåt, den bästa låt jag hört på länge)
In This Home on Ice
Heavy Metal
19 januari, 2006
Indie for dummies
Iallafall så upptäckte jag när jag gick igenom den massa ny musik som jag var tvungen att lyssna in mig på. Så den listan över de bästa albumen jag själv gjorde för ungefär en månad sedan känner jag mig inte riktigt nöjd med.
Speciellt mycket gillar jag Wolf parade - Apologies to Queen Mary.
Och så upptäkte jag att Nada Surf faktiskt är bra. Det enda man egentligen har hört med dem är ju låten "Popular" som kom typ 1997.
Andra bra album från den listan som jag precis har upptäckt är:
The boy least likely - The best party ever
The decemberists - Picaresque
The clientele - Strange geometry
The new pornographers - Twin cinema
12 januari, 2006
Att ladda ner musik
Men det är klart att det skulle kännas bättre om jag istället köpte skivorna eller laddade ner det lagligt istället. Men nu är man en fattig student och jag lägger hellre mina pengar på att gå på konserter. För det är många konserter jag inte skulle gå på om jag inte hade haft möjligheten att ladda ner deras skivor först.
10 januari, 2006
En ny ringsignal
Nu väntar jag bara på att någon ska ringa till mig så att jag kan höra hur den låter igen.
08 januari, 2006
Årets första konsert
Sofie Rimheden upptäckte jag efter att min förra pojkvän hade suttit bredvid henne på tåget ner från Malmö. Hon spelar elektropop men jag har inte direkt lyssnat på henne men dansvänligt var det i alla fall.
Samlingsskiva med Pet Shop Boys
Can you forgive her?
West end girls
Liberation
Opportunities (Let’s make lots of money)
Love comes quickly
Paninaro
It’s a sin
Suburbia
What have I done to deserve this
Yesterday, when I was mad
Rent
Domino dancing
Left to my own devices
Go west
So hard
Being boring
Jealousy
Was it worth it?
03 januari, 2006
Många konserter jag vill se...
Sophie Rimheden och Montt Mardié 6/1 (KB)
Sandy Mouche och Kristian Anttila 13/1 (KB)
Suburban kids with biblical namnes 20/1 (KB)
Serena-Maneesh 25/1 (Mejeriet)
Montt Mardié + Like Honey + Eskju Divine + They live by night 26/1 (Mejeriet)
Sibiria + Rough Bunnies + Strip Squad 31/1 (Mejeriet)
Johnossi + Kristian Anttila + Dr. Dunbars Medicine Band 3/2 (Mejeriet)
Editors 15/2 (KB)
Le sport + Sandy Mouche 17/2 (Tivoli)
Comet Gain 18/2 (KB)
Death Cab For Cutie ska spela på kb i februari men det är tyvärr slutsålt. Synd. Borde tänkt på att det skulle vara populärt och köpt biljetter tidigare.
Som tur var så är det många konserter som inte är speciellt dyra. Många kostar inte ens 100 kronor.
Jag har äntligen en egen mp3-spelare.
Så nu har jag äntligen en egen mp3-spelare och kan sitta på jobbet och lyssna på vilken musik jag vill.
Konserter jag minns under 2005
Jag gick på en del konserter under året som gick. Mitt mål var att se minst 52 spelningar under året. Det var mitt nyårslöfte. Eller egentligen var det att gå på bio en gång i veckan men jag ändrade det till att gå på i genomsnitt en spelning i veckan istället. Det kändes bättre att lägga pengarna på musik än film om jag fick välja.
Det är svårt att rangordna dem men det är några som jag tyckte var extra bra.
The good life 22/1 - Inkonst, Malmö
Jag tänkte innan jag såg dem att det här bandet skulle min syster säkert ha velat se. Och när jag ringde henne så var hon redan i Malmö och skulle gå på spelningen.
Laleh 15/2 - Inkonst, Malmö
Inkonst är en ganska litet ställe och Laleh spelade då när hon precis hade blivit uppmärksammad. Och eftersom inträdet bara kostade 10 kronor så var det helt fullt i lokalen. Men det var först på hösten som jag upptäckte hur bra hon verkligen var. Fast detta är enda gången jag har sett henne live. Hon spelade på KB i höstas och det var planerat att jag skulle gå dit men jag och en kompis fastnade hemma hos mig och lyssnade på musik och drack vin. Och det var hur trevligt som helst så jag kan inte ångra att jag inte såg henne igen. Det kommer säkert fler tillfällen. Hon är ju ändå förra årets största nykomling i Sverige.
Josh Rouse 19/3 - KB, Malmö
Josh Rouse har gjort en av förra årets bästa skivor. Och låten "Winter in Hamptons" kan jag lyssna på hur många gånger som helst utan att tröttna.
The Mo 25/6 - KB, Malmö
Detta var en av de sista spelningarna för The Mo innan de splittrades. Det är tråkigt tycker jag men spelningen var bra.
Devendra Benhart - 5/7 - Accelerator, Malmö
Jag var inte helt på humör för att kolla på band när Acceleratorturnén kom till Malmö i somras men jag kunde inte annat än älska detta band.
Bright Eyes 14/7 - Arvikafestivalen
Man hade ju hört att han inte alltid var specielt nykter under sina spelningar men jag tyckte han gav en riktigt bra konsert. Den bästa spelningen under festivalen. Och "First day of my life" var helt fantastiskt.
Khonnor 14/7 - Arvikafestivalen
Han är på samma skivbolag som Bright Eyes. Det var visserligen kul att se honom men Khonnor ska man helst avnjuta på skiva. Men det var då som jag upptäkte honom.
The Faint 14/7 - Arvikafestivalen
Även The Faint finns på samma skivbolag som Bright Eyes och jag älskade verkligen det jag hörde.
The Ark - Arvikafestivalen
Regnet bara öste ner kommer jag ihåg och jag stod där under mitt paraply en bit bort från scen men man kan inte annat än att älska Ola Salo.
Tough Alliance - Arvikafestivalen
De spelade sist en kväll på festivalen och jag var ganska berusad. Det var en väldigt kort spelning, bara några få låtar och fast vi stod kvar och ville få se ett extranummer så kom de inte in på scen igen. Det var en besvikelse. Fast jag älskar deras låtar.
New Order - Arvikafestivalen
De har ju blivit ganska gamla vid det här laget men många bra låtar har de iallafall.
Johnossi - Arvikafestivalen
Jag såg dem även på Malmöfestivalen och de är ett av de bästa svenska banden just nu.
Svenska Akademin - Malmöfestivalen
Otroligt svängigt. Det var svårt att stå stilla.
Håkan Hellström - Malmöfestivalen
Jag har knappt lyssnat på Håkan sedan hans första skiva. Men Håkan är ändå Håkan och jag försot ännu en gång hur bra han faktiskt är.
Architecture in Helsinki 10/11- Mejeriet, Lund
Detta var ett band jag bara lyssnat på som hastigast tidigare men att se dem live var otroligt. De är åtta medlemmar som bytte instrument med varandra ett flertal gånger under varje låt. Och om jag tyckte att det lät flummigt på skiva så var det inget mot hur de lät live. Kan ha varit den bästa spelningen jag såg förra året.
Rosie Thomas 28/11 - KB, Malmö
Jag hade inte lyssnat alls på henne förut men jag smälte verkligen. Vilken otrolig röst och vilka vackra låtar.
Franz Ferdinand 9/12 - KB-hallen, Köpenhamn
Det var fullt ös från början till slut, helt underbart. Och med Arctic Monkeys som förband, ett band som ännu inte är speciellt kända i Sverige men är väldigt hypade i England, kunde det inte bli mycket bättre.