08 december, 2006

2006 går mot sitt slut...

... och redan nu börjar folk sammanfatta året. Labyrint har en låtkalender under december där de 31 populäraste låtarna presenteras. Jag är en av 57 som har varit med och röstat fram listan så jag hoppas att även mina favoriter finns med på listan. Nöjesguiden presenterade deras bästa svenska och utländska album i senaste numret. Där hamnar Knifes och Hot Chips album högst upp.

Annars så har jag så smått börjat tänka på mina favoriter bland årets album och låtar. Det är inte helt lätt. Det är mycket som är bra. Men det bästa albumet jag har hört detta året släpptes redan 2005. Det är Patrick Wolfs "Wind in wires" som borde ha toppat min lista från förra året.

10 november, 2006

Last.fm blir verkligen bara bättre och bättre.

Nu kan man lägga in vilka konserter man har tänkt gå på och se vilka andra som också tänkte gå. Sen kan man bli rekommenderad konserter beroende på sin musiksmak. Nu såg jag t.ex. att Guillemots spelar i Köpenhamn om några veckor. P3 Live sände i måndags deras spelning från Hultsfred i somras, och jag har redan lyssnat på den flera gånger. Jag såg dem i London i somras men skulle gärna se dem en gång till. De är verkligen värda att se live.

08 november, 2006

The Killers var verkligen helt grymma

Det var verkligen värt pengarna och besväret med att själv åka till Köpenhamn och inte komma hem förrän vid halv fem på morgonen. Jag har lyssnat en hel del på nya albumet, och tycker faktiskt nästan att det är lika bra som deras förra.

Spelningen med Babyshambles som skulle vara igår har blivit framflyttad några veckor. Vi får väl se om den blir av överhuvudtaget. Jag vågar inte hoppas för mycket.

Ikväll är det iallafall Junior Boys på Inkonst som gäller. Såg dem på Arvikafestivalen för några år sedan. Jag hade då inte hört talas om dem men de var riktigt bra. Och nu har de ju precis släppt en ny skiva så det ska bli riktigt kul att få se dem igen.

03 oktober, 2006

The Killers

Idag var det biljettsläpp till The Killers spelning i Köpenhamn i November. Biljetterna gick åt snabbt men som tur var så fick jag tag på en. Så nu är jag glad. Har lyssnat en del på deras nya album. Och det är rätt okej. "When you were young" är ändå en av årets bästa låtar. Köpte även biljett till Babyshambles spelning på KB. Så nu är jag ännu gladare.

Detta ser jag fram emot i höst:

Essex Green + Camera Obscura - KB 7/10
Mando Diao - KB 11/10
Hidden Cameras - Mejeriet 21/10
Fibes, Oh Fibes - KB 27/10
The Killers - Vega 1/11
Babyshambles - KB 7/11
Junior Boys - Inkonst 8/11
The Kooks - Kb 25/11

30 augusti, 2006

Nu är det höst igen...

Då var alltså sommaren över. Och även om den har varit underbar så längtar jag ändå till hösten och att få komma igång med sitt vanliga liv igen. Kören börjar på måndag och jag ska idag iväg och testa ett nytt ställe med Thaiboxning. Men om man ska summera sommaren så har den till stor del bestått av festivaler. Jag har aldrig förut varit på så många festivaler under en säsong.

Det började med popaganda i slutet av maj. Gratis och massa bra artister. Sedan åkte jag till London och såg East 17 och Guillemots. Sedan var det Roskilde som måste anses vara höjdpunkten denna sommar. Jag kommer definitivt åka tillbaka dit nästa år. Veckan efter Roskilde var jag på endagsfestivalerna Accelerator och SheMusic. I slutet av juli var jag en runda på Möllevångsfestivalen i Malmö. Det är första gången de har denna festival med mestadels lokala band från Malmö. Sedan åkte jag iväg på Emmabodafestivalen. Mycket mycket bra att se.Sommaren avslutandes med en hel vecka Malmöfestival. Varför är det inte festival hela tiden?

Detta har resulterat i att jag har sett ca 90 spelningar denna sommar.

Det är en festival i Stockholm i helgen Popdakar som är väldigt lockande. The Russian Futurist är där men jag struntar i det . Måste spara mina pengar.

Men nu väntar hösten med klubbspelningar istället. Essex Green och Camera Obscura samma kväll. Det ser jag fram emot. Och Mando Diao. Och Hidden Cameras kommer hit. Det ser jag verkligen fram emot. Sen kan man ju alltid åka till Köpenhamn. Där kan man i höst se Keane, Tapes 'n Tapes och The Kooks bland annat. Det kommer bli en underbar höst, det känner jag på mig.

17 augusti, 2006

Rapport från Emmabodafestivalen

Emmaboda är en väldigt tacksam festival. Dels så är det massor med bra musik. När jag gick igenom vad jag ville se så slutade det med att jag hade prickat för i princip varenda band.
Sen så är festivalen lagom liten. Det finns bara två scener och de spelar nästan aldrig samtidigt på dem. Och man behöver inte gå alls lång för campingen ligger alldeles brevid scenerna. Det är en ganska trevlig festival även om alldeles för många fick sina ägodelar stulna. En av medlemmarna i Taxi taxi hade blivit av med sin väska med alla sina kläder så hon hade fått gå i samma kläder hela festivalen. Själv var jag bara med om att medans jag låg i tältet och läste fick besök av en tjej som förmodligen bara ville kolla läget och som snodde min toarulle. Vissa verkar tro att det är helt okej att sno andra människors saker bara för att man är på festival. Något annat som förstörde festivalstämningen var att det skedde en våldtäkt första kvällen. Bara några tält ifrån mitt. Troode inte sånt hände på Sveriges trevligaste festival.

Sen kan man inte förvänta sig att den ska vara lika organiserad som de större festivalerna. Men man kan fråga sig varför de bara hade en plats där man kunde lösa in sin biljett till armband. Folk fick ju köa i mer än en timme vad jag förstod. För när det var som längs kö satt man själv just vid inträdet och satte på alla armbanden. Det var stressigt värre.

Jag såg så mycket bra på festivalen.

Bäst var nog Band of Horses. Helt fantastiskt spelning. Jag hade strax innan jobbat klart mina tre 6-timmars pass och kunde äntligen börja festivala på riktigt. När Funeral kom som sista låt exploderade alla i publiken.

Annat bra var Camera Obscura, Cats on Fire, David & the Citizens, Midlake, The Bobby McGees, Tralala och Still Flyin'.

Det hade kunnat bli ännu mer eftersom det var flera inställda akter pga terrorhoten i England. Hade sett fram emot Euros Child och White Rose Movement. Men de senare ska ju uppträda på Malmöfestivalen så jag kan får se dem iallafall.

02 augusti, 2006

Mercurypriset

Det är intressant att veta vilka som har blivit nominerade till Mercurypriset. Ett pris som går till det senaste årets bästa album av en brittisk eller irländsk artist, som utses av en jury. Den 5 september får man veta vem som får priset.

De nominerade är:
Arctic Monkeys - Whatever people say I am, that's what I'm not
Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad of the broken seas
Editors - The back room
Guillemots - Through the windowpane
Richard Hawley - Coles corner
Hot Chip - The Warning
Muse - Black holes and revelations
Zoe Rahman - Melting pot
Lou Rhodes - Beloved one
Scritti Politti - White bread, black beer
Sway - This is my demo
Thom Yorke - The eraser

Emmaboda

Jag åker alltså till emmabodafestivalen nästa vecka. Jag kommer jobba en hel del där men det gör inte så mycket. Jag åker dit själv och har fått hyfsade tider så det är inte så mycket som jag missar. Dock så missar jag Magic Numbers. Fast får ju se Midlake, Sibiria, José Gonzalez, Most valuable players, The whitest boy alive, Band of Horses, Euros Childs, White Rose Movement, Chicks on Speed, Taxi taxi, Camera Obscura, Tralala, David & the Citizens.

Flera kommenterar att jag kanske är för gammal för att åka på festivaler. Roskilde är en sak, det kan man aldrig bli för gammal för men på andra festivaler som emmaboda känner man sig gammal om man är över 20. Fast är det bra musik så är det. Och det vill jag aldrig bli för gammal för.

Lyssnat på vecka 30

1. Tapes 'n Tapes. Äntligen ett album från detta band.

2. Midlake. De spelar på emmabodafestivalen om några veckor.

3. Scritti Politti. Allt som är nominerat till Mercury priset är värt att kolla upp.

3. Russian Futurist. Et nytt band för mig.

5. Tough Alliance. En ny ep. Mycket bra.

6. Marie Key Band. Detta var ett danskt band som spelade på Roskildefestivalen några dagar innan den riktiga festivalen startade. Det var speciellt en låt som fastnade, Mormor, som tydligen var något av en hit i Danmark eftersom alla kunde sjunga den.

Lyssnat på vecka 29

1. Guillemots. Det har lyssnats mycket på Guillemots senaste tiden.

2. The Automatic

3. TV on the radio. Playhouses är ett av årets bästa låtar.

4. The Kooks. Deras album "inside in/inside out" från i år har fått väldigt dålig kritik. Jag förstår det inte för jag tycker att det är riktigt bra.

5. Kashmir. Jag missade Kashmir när de spelade på Roskildefestivalen. Ångrar det lite eftersom jag gillar danska band.

5. I'm from Barcelona. Det är väl ett band som man har tröttnat på.

7. Pet shop Boys

7. Muse

7. Dirty Pretty Things. "Waterloo to anywhere" är ett av årets bästa album enligt mig.

10. Tom Yorke

10. Carpark North. Ett band som jag upptäckte via last.fm Neighbour radio. Fast det var egentligen bara en låt som var bra, Human.

Lyssnat på vecka 28

1. Muse. Ja det är riktigt bra.

2. Camera Obscura har släppt nytt album. Ska bli kul att se dem på Emmabodafestivalen.

3. Thom Yorke. Radiohead är ett av mina favoritband och The Eraser är Tom Yorkes första soloalbum.

4. The Zutons. Är svag för band från england som spelar indierock men detta är inte några av mina favoriter.

4. The Rakes. Det här albumet från förra året är riktigt bra.

6. Ed Harcourt. Har egentligen inte lyssnat på Ed Harcourt men han har ju släppt ett nytt album precis.

6. The Stills. Ett band från Kanada som har släppt ett nytt album.

8. Boy Kill Boy. Jag gillar det faktiskt.

8. The Raconteurs. Det var speciellt att se Jack White på Acceleratorfestivalen. Och Steady as she goes är ett av årets bästa låtar. Fast de andra låtarna är inte så mycket att ha.

10. Mates of State. Deras nya album har jag sett fram emot.

11 juli, 2006

Festivalsommar

Jag har smått abstinens efter musikfestivaler. Roskilde var fantastiskt. Och dagen efter var det Accelerator, och i fredags jobbade jag på SheMusic-festivalen här i Malmö.

Men nu saknar jag att kunna gå på massa konserter varje dag och höra massor med bra musik och träffa massa glada människor.

Nu får jag se fram emot Möllevångsfestivalen och Malmöfestivalen. Är riktigt sugen på Emmabodafestivalen också.

Toppartister vecka 27

1. Muse har släppt nytt album och måste säga att det låter riktigt bra. Favoriter är Supermassive black hole och Starlight.

2. Hot Chip gjorde enligt mig den bästa spelningen på Accelerator förra veckan. Man vill bara dansa.

2. The Automatic är ett brittiskt band som jag inte har lyssnat på tidigare och "Not Accepted Anywhere" är deras debutalbum. Helt okej.

4. Jag gillar Pet shop boys skivor fram till Very som släpptes 93. Men detta låter riktigt bra.

5. Underbara Guillemots som gjorde en fantastisk spelning i London tidigare i våras. Om jag inte minns fel så släpper de sitt album denna veckan. Något av det bästa i år.

6. Band of Horses som kommer till Emmabodafestivalen i Augusti. Det är nästas så att jag måste dit. Synd bara att Mystery Jets ställde in sin spelning där.

19 juni, 2006

Roskilde

Nu har de äntligen släppt spelschemat till Roskilde. Jag har ju gått och varit orolig flera månader nu. Missar hela lördagen för att vara på bröllop. Men fatta vilken tur jag har. Det är knappt något jag vill se just på lördagen. Det är egentligen bara Josh Rouse jag missar och han har jag ju redan sett detta året. Söndagen däremot kommer att bli hur bra som helst. För vad säga om dessa artister på en och samma kväll:

Arctic Monkeys
The Strokes
Placebo
Franz Ferdinand
Raconteurs
Kaiser Chiefs
Animal Collective
Infadels

Nu ska jag inte ha för stora förväntningar men det känns som det kan bli en av de bästa dagarna i mitt liv.

Men först har vi torsdagen med Editors, Clap your hands say yeah och Guns 'n' Roses.

Och Fredagen med Morrisey, Rufus Wainwright, Bob Dylan, The Streets, Death cab for cutie, Scissor sisters och Kashmir.

Mycket bra där också. Längtar verkligen...

12 juni, 2006

Konserter i London

Jag var i London för några veckor sedan och hann med två konserter under min intensiva vistelse där. Första kvällen var jag och min syster och såg East 17 på deras enda återföreningskonsert. Både jag och min syster var helt galna i dem då när de var populära på 90-talet, och de som hade kommit för att kolla på dem var alla i våran ålder.

Det var faktiskt riktigt kul att se dem igen. De hade en image att vara lite tuffare än de andra pojkbanden och jag tycker fortfarande att de har flera väldigt bra låtar. Det var en helt galen konsert. Alla inklusive mig själv verkade fortfarande kunna alla texter och det kändes som man förflyttades 13 år bakåt i tiden. Väldigt kul var det iallafall. Fast sista låter var en helt ny låt och jag har hört rykten om att de tänker släppa den. Men jag hoppas inte att de återförenas på riktigt för de får inte förstöra min bild av dem. För de kommer aldrig bli som de var då.


Andra kvällen såg jag Guillemots. Ett band från England som jag verkligen tror på. Jag har dock inte träffat någon som vet vilka de är. De har ännu inte släppt någon fullängdsskiva men den kommer i juli. Men trots det så hade de tillräckligt med låtar för att fylla upp nästan två timmar. Men det var underhållande hela tiden. Min syster som fick lyssna på deras enligt mig bästa låt "Trains to Brazil" trodde inte på mig när jag sa att de var från England. Hon tyckte absolut att de lät svenska. Så detta är definitivt ett band att hålla koll på.

Förra veckans lyssnande

Jag har varit ganska dålig den sista tiden på att lyssna på ny musik. Men en resa till London gjorde nog sitt. Detta lyssnade jag på när jag var hemma förra veckan. Det är dock inte representativt eftersom den mesta musiken lyssnar jag på i mp3 spelaren eller på jobbet.


TV on the radio har släppt nytt album. Det förra som kom 2004 gillade jag och bara efter några lyssningar så tror jag att denna skiva kommer bli en av mina favoriter i sommar.

Dirty Pretty Things och Radio 4 är helt nya bekantskaper för mig och dessa band har släppt album detta året.

Panic! At the Disco verkar även vara stora i England för tillfället.

1990s är ett annat band från England som jag definitivt tänker hålla koll på.

29 maj, 2006

Popagandas andra dag

Detta såg jag den andra dagen av Popaganda:

Lonely, Dear
Jag trodde inte att jag hade hört dem förut men kände igen några av låtarna.

Lo-Fi-Fnk
Svårt att stå still

David & the Citizens
Jag har sett David själv förut men aldrig hela bandet

New Young Pony Club
Musik från London. Jag älskar London, åker dit imorgon.

Frida Hyvönen
Har lite svårt för henne.

The Embassy
Har velat se dem ett tag nu och jag gillar deras senaste skiva.

Le Sport
Sist på kvällen och det var verkligen fest när de spelade Tell no one about tonight.

Musiken på gayställen

Förutom att vara på Popaganda i helgen levde jag även gaylivet i Stockholm. Och eftersom detta är en musikblogg så måste jag passa på att kommentera musiken på alla gayställen. Jag kan inte sluta förundras över varför det alltid ska spelas så mycket schlager. Tycker verkligen folk om det så mycket?

Fast nu var det ändå ganska kul eftersom det nyss har varit schlagerfestival och det har kommit många nya låtar. Några nya favoriter på dansgolvet var Rumäniens bidrag Tornero och Islands bidrag Congratulations.

Fast vill man gå på gayställe utan att behöva höra schlagermusik kan man gå till Tomboy på Bodoni i Malmö. Den alternativa gayklubben.

26 maj, 2006

Popagandas första dag

Popaganda är nästan som en riktig festival. Enda skillnaden är att jag istället för tält bor i en lägenhet 10 minuter ifrån festivalområdet. Men festivalkänsla fick jag iallfall.

Detta såg jag första dagen:

I'm from Barcelona
Jag har sett dem tidigare och det är verkligen kul att se dem men det kan bli lite tröttsamt ibland när de måste klä ut sig och hitta på massa spex på scenen hela tiden.

Tunng
Ett band från England som jag inte hört tidigare men som faktiskt var riktigt bra. Folkrock med lite elektroniska inslag. Detta måste jag verkligen lyssna mer på.

Henrik Berggren
Sångaren i Broder Daniel som nu ensam står på scenen med en akustisk gitarr och spelar Broder Daniel låtar. Väldigt fint men lite tröttsamt. Varje låt presenterades som att den här låten handlar om riktiga problem. Men jag älskar ju Broder Daniel.

Mr Suitcase
Jag har ju läst hans blogg ganska mycket och jag gillar flera av hans remixar. Men den största anledningen till att jag såg honom var att det var inomhus och jag var så frusen. Men det var bra ändå.

Final Fantasy
Han har gjort ett av förra årets bästa album. En kille med fiol från Kanada. Helt fantastiskt vackert och det bästa är att han släppte sitt nya album förra veckan så jag vet ju vad jag ska lyssna på när jag kommer hem.

Mew
Detta band från Danmark är nog det band jag lyssnat mest på det senaste året. Speciellt deras senaste album från förra året som jag tycker är helt fantastiskt. Så jag hade verkligen sett fram emot den här spelningen och det hade många andra också. Det blev mycket hoppandes framför scenen.

C.Aarmé
Ett band som jag bara har hört talas om men har varit nyfiken på. Punk som man blir glad av.


Nu ska jag iväg och se mer av Stockholm innan festivalen drar igång igen senare idag.

12 maj, 2006

Snart är det dags för Popaganda

Nu verkar de flesta banden till Popaganda vara klara. Och det ser verkligen ut som det kommer bli en toppenfestival. Mest ser jag fram emot att få se Final Fantasy, David & the Citizens, Le Sport, The Embassy, Henrik Berggren, C.Aarmé, Hets, The Concretes och The Whitest Boy Alive. Och så klart Mew. Äntligen kommer jag att få se dem.

10 maj, 2006

Bästa albumen hittills i år

Det har faktiskt redan gått mer än en tredjedel av 2006. Därför känner jag för att göra en liten summering av de skivor från detta året som jag tycker har varit bäst. Utan direkt inbördes ordning.

Arctic Monkeys - Whatever people say I am that's what I'm not
Belle & Sebastian - The life pursuit
The Strokes - First impression on earth
Mystery Jets - Making Dens
Band of Horses - Everything all the time
Josh Rouse - Subtitulo
Sandy Mouche - And poems for the unborn
Liars - Drum's not dead
Merz - Loveheart
Mogwai- Mr Beast
Television Personalities - My dark places
The Infadels - We are not the infadels
The Knife - Silent Shout
The Radio Dept - Pet Grief
The Kooks - Inside in inside out

Och så några andra som också är bra:

Essex Green- Cannibal sea
Danko Jones - Sleep is enemy
Euros child - Chops
Graham Coxon- Love travels at illegal speed
Morrissey - Ringleader of the Tormentors
Timo Räisänen - I'm Indian
Yeah yeah yeah - Show your bones
Tiga - Sexor
Racontours - Broken boy soilders

30 april, 2006

Resa till London

Det blir en resa till London i slutet av maj. Min syster flyttar tillbaka till Sverige i sommar så det gäller att passa på att åka dit och få bo där gratis när man fortfarande kan. Egentligen hade jag mest tänkt att åka dit för att få uppleva London men kollade ändå upp vilka konserter som skulle vara intressanta att gå på. När jag bokade biljetter till en konsert med Guillemots såg jag att East 17 skulle ha en konsert i London den 30 maj. Jag och min syster var helt tokiga i dem då när vi var 12-15 år och det är klart att jag bokade två biljetter för att få se dem. De har inte upträtt tillsammans på tio år och nu ska de alltså återförenas för en konsert. Lite rädd är man väl för att få se dem igen. De har ändå blivit tio år äldre och risken är ganska stor för att man kommer att bli besviken. Men den risken tänker jag ta.

19 april, 2006

Popbloggar

Jag måste bara tipsa om två bra musikbloggar.

Popbloggen som tipsar om massa bra musik som man kan ladda ner och som använder sig av popterapi.

Även Popkarusellen tycker jag är bra.

27 mars, 2006

Vårens konserter

Det är några intressanta spelningar i vår som jag gärna vill gå på.

Fine Arts Showcase 6/4 på Inkonst
The Embassy 13/4 på KB
Infadels + Irene 14/4 på KB
The Concretes 14/4 på Mejeriet
Andreas Mattsson 19/4 på KB
The Whitest Boy Alive + Sci-fi Skåne + Le sport 21/4 på KB
Radie Dept + Envelopes 21/4 på Mejeriet
Hell on Wheels + Vapnet + Taxi Taxi 28/4 på Mejeriet
Radio Dept 30/4 på KB
Josh Rouse 11/5 på KB
Belle & Sebastian 13/5 på KB är tyvärr slutsålt

Sedan har vi ju en konsert den 14/5 med Studentkören Kaj som jag själv är med i.

Min nya favorit Handsomeboy Technique

Jag har fått en ny favorit. En japan som är en hejare på samplingar. Handsomeboy technique kallar han sig och han var på besök i Sverige förra veckan och jag var och lyssnade på honom på KB. Han släppte ett album förra året "Adelie Land" som är riktigt bra. Och då menar jag verkligen riktigt bra.

På KB spelade även Dub Sweden som precis har släppt ett nytt album. Det var tydligen första gången de spelade de nya låtarna live och det märktes att de var lite nervösa. De gjorde inget större intryck på mig och jag känner inte någon större längtan att lyssna på det nya albumet heller.

14 mars, 2006

Danko Jones

Jag sitter och lyssnar in mig på Danko Jones nya album. Det är rätt bra faktiskt. Jag ska nämligen se dem på lördag. Det är egentligen min pojkvän som vill se dem och jag brukar sällan banga för en konsert ifall någon frågar. Min pojkvän är inte speciellt road av att gå på konserter även om han lyssnar mycket på musik. Fast när han frågade ifall jag ville följa med på Danko Jones så var jag först tveksam. Jag är inte så förtjust i deras musik även om det finns låtar som är bra. Men nu ser jag fram emot det. Det kan bli kul att gå på en konsert med honom som han verkligen vill gå på.

Första banden till Popaganda

Idag släpptes äntligen de första banden till Popaganda och det ser jättebra ut. Jag skulle vilja se dem alla. Så idag köpte jag tågbiljett till Stockholm. Jag hade ju inte behövt vänta på de första banden eftersom jag egentligen visste att det kommer vara värt att åka dit.

För vad sägs om:

David & The Citizens
Final Fantasy
Frida Hyvönen
Hello Saferide
Hets
Kalle J
Language of Flowers
Le Sport
Loney, Dear
Mr Suitcase
Pascal
Shout out Louds
Sophie Rimheden
The Embassy
The Kid
Unarmed Enemies

och detta är bara början...

18 februari, 2006

Det här är jag...


Var bara tvungen att testa ifall jag kunde lägga in bilder. Och det kunde jag! Posted by Picasa

17 februari, 2006

Planer inför sommaren...

Jag ska försöka spara pengar inför sommaren. Det är tråkigt men nödvändigt eftersom jag vill kunna göra roliga saker när jag är ledig. Jag är doktorand och då har man inte mycket pengar. Iallafall inte jag.

I sommar har jag planerat följande:
Popaganda i Stockholm (25-27 maj)
Gratisfestival men mycket bra musik som jag tyvärr missade förra året men den här gången ska jag dit.
Roskildefestivalen
Jag har aldrig varit där men det här året skulle inget få stoppa mig. Min kusin ska gifta sig på lördagen under Roskildefestivalen. Men det är i Malmö så jag hoppas kunna göra en liten utflykt under några timmar för att sedan komma tillbaka till festivalen. Mamma blev inte glad på mig när jag sa det. Men det måste gå.
Malmöfestivalen
Jag gillar verkligen Malmöfestivalen och det brukar vara många bra artister som spelar. Och mycket god mat.

Kaiser Chiefs fick tre Brit Awards

Så har det varit Brit Awards. Och mina favoriter Kaiser Chiefs fick tre priser!

British Rock Act
British Live Act
British Group

De har ju enligt mig gjort förra årets bästa album. De spelar i Köpenhamn om en månad och jag vet inte om jag ska dit. Jag har inte den bästa ekonomin och jag tror ingen skulle följa med för jag känner ingen annan som lyssnar på dem, men som sagt de ska ju vara grymma live. Det finns fortfarande biljetter kvar så vi får väl se.

Konserter hittills...

Jag älskar att lista all möjligt så här är en lista på de spelningar jag har sett hittills i år
(och jag tar med de förband jag tycker förtjänar att tas med)

Montt Mardié - KB 6/1
Sofie Rimheden - KB 6/1
Kristian Anttila - KB 13/1
Sandy Mouche - KB 13/1
Montt Mardié - Mejeriet 26/1
Eskju Divine - Mejeriet 26/1
They live by night - Mejeriet 26/1
Johnossi - Mejeriet 3/2
Kristian Anttila - Mejeriet 3/2
Sandy Mouche - SheMusic 8/2
Lina Englund SheMusic 8/2
The Brakes - KB 15/2
Editors KB 15/2

10 februari, 2006

Sandy Mouche

Det finns visserligen ganska många artister som jag har sett fler än en gång, men det finns ett band som jag nog har tappat räkningen på antal gånger. Det handlar om Sandy Mouche. Ett band från Malmö men de är inte helt okända. Man hör dem allt på P3 ibland.

Iallafall så såg jag dem ännu en gång i onsdags, på SheMusic, en konsertklubb med fokus på kvinnliga musiker. Denna kväll uppträdde förutom Sandy Mouche även Lina Englund som man kanske känner igen från filmen Vinterviken.
Sandy Mouche har ganska nyligen släppt sitt andra album och består bla av Helena och Martinique Josefsson som båda sjunger. Det är föresten Helena som sjunger på Per Gessles nya singel. Iallafall så har hon en otroligt vacker röst.
Jag och min kompis kom fram till att detta borde var den sjunde gången jag såg Sandy Mouche och det kan bli en åttonde gång ifall jag ser dem nästa fredag i Helsingborg. Då uppträder nämligen även Le Sport som jag är väldigt sugen på att se.

09 februari, 2006

Musik man borde gilla...

Min syster tipsade mig om en sida, Pandora, där man kan få tips om musik man borde gilla.

Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar men de kallar det Music Genome Project. De har sedan år 2000 gått igenom och klassificerat låtar från över 10 000 artister och arbetet pågår hela tiden så här finns mycket musik.

Just nu lyssnar jag på musik som liknar Hard-Fi. Anledning till att de nu spelar The Bravery är att: "it features a vocal-central aesthetic, extensive vamping, minor key tonality, electric guitar riffs and many other similarities identified in the music genome project."

Låter ju riktigt seriöst.

Och rent spontant tycker jag att de spelar riktigt bra musik. Okej nu spelar de en låt från Top Gun, men oftast är det bra val och man kan ju faktiskt hoppa över de låtar man inte gillar.

En annan liknande sida är Last.fm. Även där finns en radio som kan spela musik med liknade artister. Även den är väldigt bra men just nu föredrar jag Pandora.com

Patrick Wolf

Jag får en sådan kick av att upptäcka ny bra musik. Det är en underbar upplevelse när man direkt känner att detta är riktigt bra.

Senast i raden är Patrick Wolf. Jag behövde bara höra en låt så var jag fast. Han har släppt två album: "Lychantrophy" (2003) Och "Wind in wires" (2005). Och det är just hans andra album som jag den senaste tiden har lyssnat massor på och det är så himla bra.

Bästa låtar:
The libertine
Teignmouth
The Railwayhouse

02 februari, 2006

Belle & Sebastian

Idag har jag haft Belle & Sebastian maraton. Lyssnat på alla deras skivor (tror jag iallafall) i sträck. De släpper ju snart en ny skiva. Fast den har jag redan lyssnat på ett bra tag nu. Och jag gillar den faktiskt. "Funny little frog" kan man lyssna på hur mycket som helst på.

Howard Jones

Det var riktigt kul att höra Howard Jones på P3 live igår. Det var länge sedan jag hörde honom och han håller tydligen fortfarande på.

Jag lyssnade mycket på honom när jag hade min 80-tals period någon gång på 90-talet. Och "What is love" är ju fortfarande riktigt bra.

Mina skivköp

Jag köpte några skivor. Efter spelningarna förra veckan. Det är ganska ovanligt av mig. Köper jag skivor brukar det vara på rea. Nu kostade de ju bara 100 kronor styck så det var ju som rea men ända. Detta var ändå hyfsat nya skivor.

Montt Mardié
Eskju Divine
El perro del mar
Sibiria

Jag skulle ha kunnat köpa resten av skivorna som såldes. Men jag kunde inte med att ta mer än fyra stycken. Ångrar mig lite nu. They live by night som också spelade lät bitvis ganska bra så jag är lite nyfiken på deras ep. Och Three is a crowd har jag lyssnat mycket på så den skivan borde jag ju ha själv.

Men jag har ju inte den bästa ekonomin så det räckte nog med skivinköp för min del.

26 januari, 2006

Alla är faktiskt inte musikintresserade

Musikjournalen hade några bra inslag förra veckan. Det handlade bl.a. om musikjournalistik och musikbloggar.
Några intressanta uttalanden som tex att alla faktiskt inte är intresserade av att leta ny musik utan det finns faktiskt viktigare saker att syssla med. Att musik bara blir stort här i Sverige när det är Melodifestival eller Idol. Sorgligt men kanske sant.

Nu ska jag iallafall iväg och gå på indieplundring som de kallar det.
Montt Mardié, Like honey, Eskju Divine och They live by night

Det är bara Montt Mardié jag lyssnat på och lite Eskju Divine. Så jag hoppas få upptäcka lite ny musik ikväll.

The Subways

Fatta att jag blev glad när jag läste en recension av The Subways skiva "Young for eternity".
10 av 10 fick den. Äntligen någon som har förstått hur bra den faktiskt är. Jag kanske inte skulle ge den 10 men nästan.

24 januari, 2006

Brit Awards

Ibland önskar jag att jag hade bott i England. Den 15 februari är det Brit Awards och jag har röstat. Det är så många bra band som är nominerade så det är svårt att välja. T.ex. i kategorin bästa grupp är de nominerade: Coldplay – Franz Ferdinand – Gorillaz – Hard-Fi – Kaiser Chiefs.

Fast skulle jag bo i London skulle jag nog bli ruinerad. Det skulle vara alldeles för många spelningar som jag var tvungen att gå på.

20 januari, 2006

Clap your hands say yeah!

Snart släpper ”Clap your hands say yeah!" sitt album här i Sverige (23/1). Det har funnits ett tag men det är alltså först nu som det ska släppas i Sverige. Jag verkar ha varit ganska sen med att upptäcka detta band. Visst har jag hört talas om dem men det är först nu som jag har börjat lyssna på dem. På ”Indie for dummies” lista hamnar de på plats 2 över förra årets bästa album. Och även Dagensskivas anhängare har röstat fram albumet som ett av förra årets bästa.

Det krävdes några lyssningar men nu älskar jag det.

Bästa låtar:
Upon This Tidal Wave of Young Blood
(En helt underbar poplåt, den bästa låt jag hört på länge)
In This Home on Ice
Heavy Metal

19 januari, 2006

Indie for dummies

Indie For Dummies är en sida jag hittade. Där skrivs en del om bra musik men mycket är på italienska så det är lite svårt att förstå om man inte kan språket. Där fanns det iallafall en topp 100 lista över de bästa albumen 2005 där olika bloggar hade fått rösta. Riktigt många bloggar.

Iallafall så upptäckte jag när jag gick igenom den massa ny musik som jag var tvungen att lyssna in mig på. Så den listan över de bästa albumen jag själv gjorde för ungefär en månad sedan känner jag mig inte riktigt nöjd med.

Speciellt mycket gillar jag Wolf parade - Apologies to Queen Mary.

Och så upptäkte jag att Nada Surf faktiskt är bra. Det enda man egentligen har hört med dem är ju låten "Popular" som kom typ 1997.

Andra bra album från den listan som jag precis har upptäckt är:
The boy least likely - The best party ever
The decemberists - Picaresque
The clientele - Strange geometry
The new pornographers - Twin cinema

12 januari, 2006

Att ladda ner musik

Jag måste erkänna att den mesta musik jag lyssnar på är olagligt nedladdad musik. Sedan jag skaffade dator och bredband för 14 månader sedan har mitt musiklyssnande radikalt förändrats. Nu laddar jag kanske ner i genomsnitt tre album i veckan. Och jag ägnar ganska mycket tid åt att leta upp nya artister och ny musik som jag kan tyckas gilla och eftersom det är så lätt och inte kostar något så vågar jag chansa och laddar ner sådant som jag inte har en aning om hur det låter.

Men det är klart att det skulle kännas bättre om jag istället köpte skivorna eller laddade ner det lagligt istället. Men nu är man en fattig student och jag lägger hellre mina pengar på att gå på konserter. För det är många konserter jag inte skulle gå på om jag inte hade haft möjligheten att ladda ner deras skivor först.

10 januari, 2006

En ny ringsignal

Jag tyckte att det var på tiden att jag bytte ringsignal på mobilen. Jag hade haft min förra i säkert ett halvår (Killers med ”Somebody told me” för övrigt). Efter att ha suttit och lyssnat igenom alla låtar jag kunde tänka mig (vilket säkert tog en timme) fastnade jag till slut för ”Fuck Forever” med Babyshambles. Det är ganska knepigt med ringsignaler. Bara för att en låt är bra behöver det ju inte innebära att den fortfarande är bra när den omvandlas till en polyfon ringsignal.

Nu väntar jag bara på att någon ska ringa till mig så att jag kan höra hur den låter igen.

08 januari, 2006

Årets första konsert

Jag var och såg Montt Mardié och Sofie Rimheden i fredags. Jag har lyssnat en hel del på Montt Mardiés skiva ”Drama” den senaste tiden. Han heter egentligen David Pagmar och kommer från Värmdö. Han stod där ensam på scenen med sin gitarr och jag kunde inte annat än att tycka om det jag såg och hörde.

Sofie Rimheden upptäckte jag efter att min förra pojkvän hade suttit bredvid henne på tåget ner från Malmö. Hon spelar elektropop men jag har inte direkt lyssnat på henne men dansvänligt var det i alla fall.

Samlingsskiva med Pet Shop Boys

Pet shop boys är enligt mig ett av världens bästa band även om de var bäst på 80-talet så idag satt jag och gjorde min egen samlingsskiva med deras bästa låtar.

Can you forgive her?
West end girls
Liberation
Opportunities (Let’s make lots of money)
Love comes quickly
Paninaro
It’s a sin
Suburbia
What have I done to deserve this
Yesterday, when I was mad
Rent
Domino dancing
Left to my own devices
Go west
So hard
Being boring
Jealousy
Was it worth it?

03 januari, 2006

Många konserter jag vill se...

Jag gick igenom vilka spelningar jag vill se den närmaste tiden. Det blev ganska många.

Sophie Rimheden och Montt Mardié 6/1 (KB)
Sandy Mouche och Kristian Anttila 13/1 (KB)
Suburban kids with biblical namnes 20/1 (KB)
Serena-Maneesh 25/1 (Mejeriet)
Montt Mardié + Like Honey + Eskju Divine + They live by night 26/1 (Mejeriet)
Sibiria + Rough Bunnies + Strip Squad 31/1 (Mejeriet)
Johnossi + Kristian Anttila + Dr. Dunbars Medicine Band 3/2 (Mejeriet)
Editors 15/2 (KB)
Le sport + Sandy Mouche 17/2 (Tivoli)
Comet Gain 18/2 (KB)

Death Cab For Cutie ska spela på kb i februari men det är tyvärr slutsålt. Synd. Borde tänkt på att det skulle vara populärt och köpt biljetter tidigare.

Som tur var så är det många konserter som inte är speciellt dyra. Många kostar inte ens 100 kronor.

Jag har äntligen en egen mp3-spelare.

Jag hade önskat mig en i julklapp så jag valde att vänta med att köpa en tills efter jul ifall jag skulle få någon. Men det fick jag inte.

Så nu har jag äntligen en egen mp3-spelare och kan sitta på jobbet och lyssna på vilken musik jag vill.

Konserter jag minns under 2005

Jag gick på en del konserter under året som gick. Mitt mål var att se minst 52 spelningar under året. Det var mitt nyårslöfte. Eller egentligen var det att gå på bio en gång i veckan men jag ändrade det till att gå på i genomsnitt en spelning i veckan istället. Det kändes bättre att lägga pengarna på musik än film om jag fick välja.

Det är svårt att rangordna dem men det är några som jag tyckte var extra bra.

The good life 22/1 - Inkonst, Malmö
Jag tänkte innan jag såg dem att det här bandet skulle min syster säkert ha velat se. Och när jag ringde henne så var hon redan i Malmö och skulle gå på spelningen.

Laleh 15/2 - Inkonst, Malmö
Inkonst är en ganska litet ställe och Laleh spelade då när hon precis hade blivit uppmärksammad. Och eftersom inträdet bara kostade 10 kronor så var det helt fullt i lokalen. Men det var först på hösten som jag upptäckte hur bra hon verkligen var. Fast detta är enda gången jag har sett henne live. Hon spelade på KB i höstas och det var planerat att jag skulle gå dit men jag och en kompis fastnade hemma hos mig och lyssnade på musik och drack vin. Och det var hur trevligt som helst så jag kan inte ångra att jag inte såg henne igen. Det kommer säkert fler tillfällen. Hon är ju ändå förra årets största nykomling i Sverige.

Josh Rouse 19/3 - KB, Malmö
Josh Rouse har gjort en av förra årets bästa skivor. Och låten "Winter in Hamptons" kan jag lyssna på hur många gånger som helst utan att tröttna.

The Mo 25/6 - KB, Malmö
Detta var en av de sista spelningarna för The Mo innan de splittrades. Det är tråkigt tycker jag men spelningen var bra.

Devendra Benhart - 5/7 - Accelerator, Malmö
Jag var inte helt på humör för att kolla på band när Acceleratorturnén kom till Malmö i somras men jag kunde inte annat än älska detta band.

Bright Eyes 14/7 - Arvikafestivalen
Man hade ju hört att han inte alltid var specielt nykter under sina spelningar men jag tyckte han gav en riktigt bra konsert. Den bästa spelningen under festivalen. Och "First day of my life" var helt fantastiskt.

Khonnor 14/7 - Arvikafestivalen
Han är på samma skivbolag som Bright Eyes. Det var visserligen kul att se honom men Khonnor ska man helst avnjuta på skiva. Men det var då som jag upptäkte honom.

The Faint 14/7 - Arvikafestivalen

Även The Faint finns på samma skivbolag som Bright Eyes och jag älskade verkligen det jag hörde.

The Ark - Arvikafestivalen

Regnet bara öste ner kommer jag ihåg och jag stod där under mitt paraply en bit bort från scen men man kan inte annat än att älska Ola Salo.

Tough Alliance - Arvikafestivalen

De spelade sist en kväll på festivalen och jag var ganska berusad. Det var en väldigt kort spelning, bara några få låtar och fast vi stod kvar och ville få se ett extranummer så kom de inte in på scen igen. Det var en besvikelse. Fast jag älskar deras låtar.

New Order - Arvikafestivalen

De har ju blivit ganska gamla vid det här laget men många bra låtar har de iallafall.

Johnossi - Arvikafestivalen
Jag såg dem även på Malmöfestivalen och de är ett av de bästa svenska banden just nu.

Svenska Akademin - Malmöfestivalen
Otroligt svängigt. Det var svårt att stå stilla.

Håkan Hellström - Malmöfestivalen

Jag har knappt lyssnat på Håkan sedan hans första skiva. Men Håkan är ändå Håkan och jag försot ännu en gång hur bra han faktiskt är.


Architecture in Helsinki 10/11- Mejeriet, Lund

Detta var ett band jag bara lyssnat på som hastigast tidigare men att se dem live var otroligt. De är åtta medlemmar som bytte instrument med varandra ett flertal gånger under varje låt. Och om jag tyckte att det lät flummigt på skiva så var det inget mot hur de lät live. Kan ha varit den bästa spelningen jag såg förra året.

Rosie Thomas 28/11 - KB, Malmö
Jag hade inte lyssnat alls på henne förut men jag smälte verkligen. Vilken otrolig röst och vilka vackra låtar.

Franz Ferdinand 9/12 - KB-hallen, Köpenhamn
Det var fullt ös från början till slut, helt underbart. Och med Arctic Monkeys som förband, ett band som ännu inte är speciellt kända i Sverige men är väldigt hypade i England, kunde det inte bli mycket bättre.