Emmaboda är en väldigt tacksam festival. Dels så är det massor med bra musik. När jag gick igenom vad jag ville se så slutade det med att jag hade prickat för i princip varenda band.
Sen så är festivalen lagom liten. Det finns bara två scener och de spelar nästan aldrig samtidigt på dem. Och man behöver inte gå alls lång för campingen ligger alldeles brevid scenerna. Det är en ganska trevlig festival även om alldeles för många fick sina ägodelar stulna. En av medlemmarna i Taxi taxi hade blivit av med sin väska med alla sina kläder så hon hade fått gå i samma kläder hela festivalen. Själv var jag bara med om att medans jag låg i tältet och läste fick besök av en tjej som förmodligen bara ville kolla läget och som snodde min toarulle. Vissa verkar tro att det är helt okej att sno andra människors saker bara för att man är på festival. Något annat som förstörde festivalstämningen var att det skedde en våldtäkt första kvällen. Bara några tält ifrån mitt. Troode inte sånt hände på Sveriges trevligaste festival.
Sen kan man inte förvänta sig att den ska vara lika organiserad som de större festivalerna. Men man kan fråga sig varför de bara hade en plats där man kunde lösa in sin biljett till armband. Folk fick ju köa i mer än en timme vad jag förstod. För när det var som längs kö satt man själv just vid inträdet och satte på alla armbanden. Det var stressigt värre.
Jag såg så mycket bra på festivalen.
Bäst var nog Band of Horses. Helt fantastiskt spelning. Jag hade strax innan jobbat klart mina tre 6-timmars pass och kunde äntligen börja festivala på riktigt. När Funeral kom som sista låt exploderade alla i publiken.
Annat bra var Camera Obscura, Cats on Fire, David & the Citizens, Midlake, The Bobby McGees, Tralala och Still Flyin'.
Det hade kunnat bli ännu mer eftersom det var flera inställda akter pga terrorhoten i England. Hade sett fram emot Euros Child och White Rose Movement. Men de senare ska ju uppträda på Malmöfestivalen så jag kan får se dem iallafall.
17 augusti, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar