09 februari, 2006

Musik man borde gilla...

Min syster tipsade mig om en sida, Pandora, där man kan få tips om musik man borde gilla.

Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar men de kallar det Music Genome Project. De har sedan år 2000 gått igenom och klassificerat låtar från över 10 000 artister och arbetet pågår hela tiden så här finns mycket musik.

Just nu lyssnar jag på musik som liknar Hard-Fi. Anledning till att de nu spelar The Bravery är att: "it features a vocal-central aesthetic, extensive vamping, minor key tonality, electric guitar riffs and many other similarities identified in the music genome project."

Låter ju riktigt seriöst.

Och rent spontant tycker jag att de spelar riktigt bra musik. Okej nu spelar de en låt från Top Gun, men oftast är det bra val och man kan ju faktiskt hoppa över de låtar man inte gillar.

En annan liknande sida är Last.fm. Även där finns en radio som kan spela musik med liknade artister. Även den är väldigt bra men just nu föredrar jag Pandora.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Gillar inte alls pandora. den spelar bara helt okänd musik eller väldigt trist. Sen nästan bara amerikansk musik. Då är similar artist radion i last.fm mycket bättre!