03 januari, 2006

Konserter jag minns under 2005

Jag gick på en del konserter under året som gick. Mitt mål var att se minst 52 spelningar under året. Det var mitt nyårslöfte. Eller egentligen var det att gå på bio en gång i veckan men jag ändrade det till att gå på i genomsnitt en spelning i veckan istället. Det kändes bättre att lägga pengarna på musik än film om jag fick välja.

Det är svårt att rangordna dem men det är några som jag tyckte var extra bra.

The good life 22/1 - Inkonst, Malmö
Jag tänkte innan jag såg dem att det här bandet skulle min syster säkert ha velat se. Och när jag ringde henne så var hon redan i Malmö och skulle gå på spelningen.

Laleh 15/2 - Inkonst, Malmö
Inkonst är en ganska litet ställe och Laleh spelade då när hon precis hade blivit uppmärksammad. Och eftersom inträdet bara kostade 10 kronor så var det helt fullt i lokalen. Men det var först på hösten som jag upptäckte hur bra hon verkligen var. Fast detta är enda gången jag har sett henne live. Hon spelade på KB i höstas och det var planerat att jag skulle gå dit men jag och en kompis fastnade hemma hos mig och lyssnade på musik och drack vin. Och det var hur trevligt som helst så jag kan inte ångra att jag inte såg henne igen. Det kommer säkert fler tillfällen. Hon är ju ändå förra årets största nykomling i Sverige.

Josh Rouse 19/3 - KB, Malmö
Josh Rouse har gjort en av förra årets bästa skivor. Och låten "Winter in Hamptons" kan jag lyssna på hur många gånger som helst utan att tröttna.

The Mo 25/6 - KB, Malmö
Detta var en av de sista spelningarna för The Mo innan de splittrades. Det är tråkigt tycker jag men spelningen var bra.

Devendra Benhart - 5/7 - Accelerator, Malmö
Jag var inte helt på humör för att kolla på band när Acceleratorturnén kom till Malmö i somras men jag kunde inte annat än älska detta band.

Bright Eyes 14/7 - Arvikafestivalen
Man hade ju hört att han inte alltid var specielt nykter under sina spelningar men jag tyckte han gav en riktigt bra konsert. Den bästa spelningen under festivalen. Och "First day of my life" var helt fantastiskt.

Khonnor 14/7 - Arvikafestivalen
Han är på samma skivbolag som Bright Eyes. Det var visserligen kul att se honom men Khonnor ska man helst avnjuta på skiva. Men det var då som jag upptäkte honom.

The Faint 14/7 - Arvikafestivalen

Även The Faint finns på samma skivbolag som Bright Eyes och jag älskade verkligen det jag hörde.

The Ark - Arvikafestivalen

Regnet bara öste ner kommer jag ihåg och jag stod där under mitt paraply en bit bort från scen men man kan inte annat än att älska Ola Salo.

Tough Alliance - Arvikafestivalen

De spelade sist en kväll på festivalen och jag var ganska berusad. Det var en väldigt kort spelning, bara några få låtar och fast vi stod kvar och ville få se ett extranummer så kom de inte in på scen igen. Det var en besvikelse. Fast jag älskar deras låtar.

New Order - Arvikafestivalen

De har ju blivit ganska gamla vid det här laget men många bra låtar har de iallafall.

Johnossi - Arvikafestivalen
Jag såg dem även på Malmöfestivalen och de är ett av de bästa svenska banden just nu.

Svenska Akademin - Malmöfestivalen
Otroligt svängigt. Det var svårt att stå stilla.

Håkan Hellström - Malmöfestivalen

Jag har knappt lyssnat på Håkan sedan hans första skiva. Men Håkan är ändå Håkan och jag försot ännu en gång hur bra han faktiskt är.


Architecture in Helsinki 10/11- Mejeriet, Lund

Detta var ett band jag bara lyssnat på som hastigast tidigare men att se dem live var otroligt. De är åtta medlemmar som bytte instrument med varandra ett flertal gånger under varje låt. Och om jag tyckte att det lät flummigt på skiva så var det inget mot hur de lät live. Kan ha varit den bästa spelningen jag såg förra året.

Rosie Thomas 28/11 - KB, Malmö
Jag hade inte lyssnat alls på henne förut men jag smälte verkligen. Vilken otrolig röst och vilka vackra låtar.

Franz Ferdinand 9/12 - KB-hallen, Köpenhamn
Det var fullt ös från början till slut, helt underbart. Och med Arctic Monkeys som förband, ett band som ännu inte är speciellt kända i Sverige men är väldigt hypade i England, kunde det inte bli mycket bättre.

Inga kommentarer: